انواع گل

گیاه پیله آ

گیاه پیله آ

یکی از گیاهان بسیار زیبا اما سخت برای نگهداری گیاه پیله آ ست. تیم گل در این مقاله تمام فوت و فن های لازم برای نگهداری از این گیاه را برای شما همراهان همیشگی شرح خواهد داد. با ما همراه باشید.

 

معرفی گیاه پیله آ

نام لاتین : Pilea cadierei

نام فارسی : آلومینیومی

نام علمی : پیله آ

راسته : گل سرخ سانان

تیره : گزنه ‌ایان

بومی : چین و ویتنام

پیله آ به دلیل دارا بودن برگ های بسیار زیبا در دنیا معروف است. ارتفاع آن حدودا ۳۰ سانتیمتر بوده بیشتر از ۴۰۰ گونه پیله آ در جهان می رویید. این گیاه به دلیل سرسبزی جاودانه ای که دارد دوست داران فراوانی دارد. در برخی از گونه های پیله آ گل های سفید رنگ کوچکی می روید، اما برگ های بیضی شکل این گیاه به رنگ سبز تیره همراه با نقش های نقره ای رنگ، دلیل محبوبیت و همچنین نامگذاری این گیاه به گیاه آلومینیومی است. برای حفظ زیبایی برگ های پیله آ بایستی آن را در فصل بهار هرس نموده تا آن جایی که طول شاخه های آن نصف شود. این کار به رشد بهتر و سریع تر شاخه ها نیز کمک می کند.

 

گل پیله آ

گل پیله آ

گل پیله آ

گل پیله آ

 

 

چگونگی نگهداری و مراقبت از پیله آ

  • شرایط آبیاری گیاه پیله آ

این گیاه از زمره گیاهانیست که در برابر خشکی و کم آبی مقاوم است اما دوست دار رطوبت می باشد. بنابراین آن را پس از خشک شدن کامل خاک گلدان آبیاری نمایید و در مکان های مرطوب نگهداری کنید.

 

  • نور مناسب گیاه پیله آ

پیله آ توانایی تحمل تابش مستقیم آفتاب را به میزان ۴ ساعت دارد اما مقدار بیش از آن باعث می شود که نقش های زیبای روی برگ ها آن کمرنگ شده و به مرور زمان از بین بروند. پیله آ را در مکانی نیمه سایه نگهداری کنید. نور شدید آفتاب در فصل تابستان سبب سوختن برگ های می شود، بنابراین فقط در فصل زمستان به مدت کم آن را در برابر تابش مستقیم خورشید قرار دهید. از طرف دیگر کمبود نور سبب ضعف ساقه ها، باریک شدن آن ها، بلندی بیش از اندازه آن ها و همچنین ایجاد فاصله بین برگ های آن می شود. برای رشد بهتر و رویش ساقه های جدید، پس از آنکه جای گلدان آن را تعویض نمودید، سر شاخه های قدیمی را ببرید؛ این کار سبب تحریک جوانه های مجاور آن ها می شود.

 

  • رطوبت مناسب گیاه پیله آ

همانطور که پیشتر نیز گفته شد پیله آ دوست دار رطوبت و از خشکی بیزار است. در فصول زمستان در صورتی که محل نگهداری گیاه شما بیش از اندازه خشک می باشد، آن را مرتبا غبارپاشی نمایید.

 

  • دمای مناسب گیاه پیله آ

بهترین دما در تمام فواصل سال دمایی بین ۱۵ تا ۲۳ درجه سانتیگراد می باشد. در صورتی که آن را در دمایی خارج از دمای گفته شده قرار دهید بعد از چند ساعت گیاه از بین خواهد رفت.

 

  • خاک مناسب گیاه پیله آ

پیله آ به آبیاری بیش از اندازه حساس بوده و در صورتی که آب اضافی از گلدان آن خارج نشود گیاه از بین خواهد رفت. بنابراین خاک پیله آ را سبک انتخاب نموده و مرتبا زهکشی کنید. خاک هایی از مخلوط خاک برگ و خاک پرلیت برای این گیاه مناسب است.

 

 

چگونگی پرورش و تکثیر گیاه پیله آ

روش قلمه زدن روش بسیار خوبی برای تکثیر گیاه پیله آست. بهترین زمان برای قلمه زدن آن از اواسط فصل بهار تا اواخر آن می باشد.

 

قلمه زدن پیله آ

 

 

تکثیر پیله آ به روش قلمه زدن

ابتدا ساقه هایی به طول تا ۶ تا ۷ سانتیمتر انتخاب کنید و آن ها را بوسیله چاقوی بُرنده ای ببرید و از گیاه اصلی جدا کنید. گلدان هایی با قطر دهانه به طول ۹ سانتیمتر تهیه کنید. انتهای ساقه های بریده شده را درون مواد هورمو ریشه زایی فرو ببرید و درون گلدان ها بکارید. دقت داشته باشید که همه قلمه ها را درون یک گلدان بکارید. ( تعداد قلمه ها حداکثر ۵ عدد باشد) کمی خاک گلدان را مرطوب کنید و دما را بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد نتظیم نمایید. طی گذشت ۱ ماه ریشه های پیله آ رشد نموده و تکثیر می شوند. پس از آن کوددهی را آغاز کنید تا گیاه به خوبی تغذیه شود. بهتر است از کود های مایع و کمی رقیق ستفاده کنید.

 

 

قلمه زدن پیله آ

هرس کردن پیله آ

هرس پیله آ کار ساده ایست. فقط کافیست سر ساقه های بیش اندازه بلند آن را بزنید تا ساقه های جانبی آن ها نیز تحریک به رشد شوند. برگ های ساقه های قدیمی گیاه رفته رفته پیر شده و می ریزند و ظاهر گلدان گیاه را نامطلوب می سازند. بهتر است آن ساقه ها را از گیاه جدا کرده و برای قلمه زدن از آن ها استفاده نمایید.

 

 

بیماری ها و آفت های پیله آ

  • برخی از حشرات به پیله آ حمله ور شده و برگ های آن را می خورند. در این شرایط نیازی به حشره کش و سم زدایی نمی باشد و کافیست که حشرات را از گیاه خود دور نمایید.
  • نوعی بیماری به نام آتشک وجود دارد که ممکن است پیله آ بدان مبتلا گردد. این بیماری ابتدا یک برگ را درگیر کرده و سپس به تمام قسمت های گیاه سرایت می کند و تمامی برگ های آن را قهوه ای رنگ می کند و در نهایت سبب خرابی و فساد گیاه می شود. بایستی سریعا ساقه ای که برگ بیمار روی آن قرار دارد را از گیاه جدا کرده تا از همه گیر شدن بیماری جلوگیری شود.
  • در صورتی که پیله آ را در زمستان در تماس با شیشه ی سرد قرار دهید خواهید دید که برگ آن سیاه شده و از بین می روند. گیاه را از مجاورت شیشه دور نمایید و به ناحیه ای گرم تر منتقل کنید.
  • نوعی قارچ به نام بوتریتیس وجود دارد که سبب ایجاد نقطه های خاکستری و قسمت های زخمی بر روی برگ های آن می شوند. برای بهبود آن ابتدا آبیاری را کاهش دهید و سپس از سموم قارچ کش برای درمان آن استفاده نمایید.
  • در صورتی که برای براق کردن برگ های پیله آ از مواد شیمیایی استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که روی برگ های گیاه لکه های سوخته ای پدیدار می شود. سعی کنید فقط از غبارپاشی در نور غیر مستقیم آفتاب استفاده نمایید.
  • گاهی اوقات پیش می آید که برگ هایی که به تازگی رشد می کنن بسایر کوچک هستند. دو دلیل برای آن وجود دارد : گلدان برای گیاه کوچک شده باشد، که در این شرایط بایستی ریشه ها را نگاه کنید. اگر متراکم شده بودند گلدان آن را تعویض نمایید. دلیل دیگر تغدیه نامناسب گیاه می باشد. از کود های مصنوعی برای تقویت گیاه استفاده نمایید و حتی الامکان خاک سطحی گلدان را با خاک تازه ای تعویض نمایید.
  • اگر مشاهده نمودید که برگ های گیاه می افتند سریعا گلدان آن را درون یک تشت پر از آب به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا سیراب شود، زیرا این اتفاق ناشی از کمبود آب است.

 

 

بوتریتیس

بوتریتیس

حشرات

حشرات

یخ زدگی

یخ زدگی

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل

پست های مرتبط