انواع گل

گیاه کراسولا خرفه ای

گیاه کراسولا خرفه ای

گیاه کراسولا خرفه ای یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب و از اعضای خانواده ی ساکولنت هاست. تقریبا تمامی ما با این گیاه زیبا آشنایی داریم. با تیم گل همراه باشید تا بیشتر با آن آشنا شویم.

 

معرفی گیاه کراسولا خرفه ای

نام لاتین : Crassula ovata

فارسی : گیاه یشم

راسته : خاراشکن‌ سانان

تیره : گل ‌نازیان

بومی : جنوب آفریقا

گیاه کراسولا خرفه ای با نام فارسی گیاه یشم و نام های دیگری مانند درخت دوستی، درخت پول و درخت شانس نیز شناخته می شود. برگ های این گیاه گوشتی و آب دار است و در تمام طول عمرش به رنگ سبز می باشد. در فصل بهار گل های زیبای سفید یا صورتی رنگ به شکل ستاره بر روی برگ های یشمی زیبای آن می روید که زیبایی آن را دو چندان می کند.
نکته یجالب در باره گلدهی این گیاه آنست که کراسولا قادر است در شرایط محیطی خشک و سرد زمستان نیز گل بدهد. در برخی از مکان ها به دلیل تغییر نور، رنگ برگ های کراسولا به رنگ قرمز تغییر می یابد.

 

 

گل کراسولا

گل کراسولا

گل کراسولا

گل کراسولا

 

 

نحوه نگهداری از گیاه کراسولا خرفه ای

  • شرایط آبیاری گیاه کراسولا خرفه ای

گیاه کراسولا عضوخانواده ی گیاهان گوشتی و یا همان ساکولنت هاست، به همین خاطر به خوبی قادر به ذخیره آب می باشد. بنابراین باید از آبیاری بیش از اندازه ی آن پرهیز کرد. معمولا ۲ مرتبه آبیاری در طول هفته برای کراسولا کافیست. دقت داشته باشید که خاک گلدان آن را بین دو آبیاری نگاه کنید و قبل از آبیاری از خشک بودن کامل آن اطمینان حاصل فرمایید. این مسئله برای بقای کراسولا بسیار حیاتی است.

 

  • نور مناسب گیاه کراسولا خرفه ای

برگ های سبز رنگ کراسولا به نور کافی احتیاج دارد. مکانی مناسب پشت پنجره ای که نور نسبتا زیادی را جذب می کند برای کراسولای خود در نظر بگیرید و سعی کنید آن را تغییر ندهید، زیرا تغییر مکان گلدان کراسولا سبب ریزش برگ های آن می شود.

 

  • خاک مناسب گیاه کراسولا خرفه ای

مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ، ماسه و مقداری کود بهترین گزینه برای گیاه کراسولا خرفه ای است.

 

  • دمای مناسب گیاه کراسولا خرفه ای

دمای بین ۱۲ تا ۲۷ درجه سانتیگراد، دمای مناسبی برای نگهداری کراسولا در محیط آپارتمان می باشد. دمای بسیار بالا سبب خرابی و دمای بسیار پایین نیز سبب یخ زدگی آن می شود.

 

  • کود دهی مناسب گیاه کراسولا خرفه ای

کود مناسب برای رشد بهتر برگ های زیبای کراسولا بسیار حائز اهمیت می باشد. سعی کنید که در فصول رشد گیاه کوددهی را انجام داده و و در مواقع دیگر به آن استراحت دهید. عمر کراسولا در شرایط محیطی مناسب و کوددهی و تغذیه خوب به ۱۰ سال نیز خواهد رسید.

 

 

چه موقعی باید گلدان گیاه کراسولا خرفه ای را تعویض نماییم ؟

زمانیکه گیاه بسیار پرپشت شد و ریشه های آن از ته گلدان بیرون زدند، موقع مناسبی برای تعویض گلدان کراسولاست. برای این کار ابتدا یک گلدان ۱ سایز بزرگ تر از گلدان فعلی انتخاب نمایید. خاک قدیمی را تا جایی که امکان دارد از ریشه های گیاه جدا کنید و گلدان جدید را با خاک مناسب و تازه پر کنید. سعی کنید اطراف گیاه به خوبی با خاک پر شود. همانطور که پیشتر گفتیم بهترین ترکیب برای گیاه کراسولا خرفه ای ترکیب خاک باغچه، برگ و ماسه است. می توانید به این ترکیب کمی پیت موس نیز اضافه نمایید. توجه داشته باشید که خاک باغچه ای که برای این کار انتخاب می کنید فاقد هرگونه حشره و یا کرم خاکی باشد. همچنین بهتر است از ماسه ی شسته شده ی نرم ( ماسه بادی) استفاده نمایید.

 

 

تعویض گلدان گیاه کراسولا خرفه ای

 

توجه : گیاه را پس از تعویض گلدان آن به مدت ۱ هفته آبیاری نکنید.

 

 

تمیز کردن برگ های گیاه کراسولا خرفه ای

پس از گذشت زمان ممکن است بر روی برگ های گوشتی کراسولای خرفه ای غبار خاک بنشیند. برای تمیز کردن آن ها کمی آب ولرم را بر روی برگ ها غبارپاشی کنید. همچنین بهتر است هر ۲ الی ۳ ماه ۱ مرتبه خاک را قرقابی سیراب نمایید. به یاد داشته باشید که این روش را فقط در فصول گرم و خشک انجام دهید و در فصل زمستان آبیاری را نیز کاهش دهید.

 

 

طریقه پرورش و تکثیر کراسولا خرفه ای

  1. تکثیر کراسولا خرفه ای به روش قلمه ساقه
  2. تکثیر کراسولا خرفه ای به روش قلمه برگ

 

  • تکثیر کراسولا خرفه ای به روش قلمه ساقه

برای این کار ابتدا ساقه های بالغ گیاه را انتخاب نموده و آن ها را بوسیله چاقوی تمیز و تیز از قسمت بالای گره ساقه می بریم. طول این قلمه بایستی بین ۷ تا ۱۰ سانتیمتر باشد. توجه داشته باشید که ساقه ی انتخاب شده حداقل یک جفت برگ داشته باشد. حال آن را به مدت ۲-۳ روز در سایه، جایی که هیچ نوری بدان ها برسد قرار دهید تا محل بریدگی ساقه ها کاملا خشک شود ( به اصطلاح کالوز ببندد) . خاک مناسبی از ترکیب خاک برگ و پیت ماس تهیه نمایید و قلمه ها را درون آن بکارید. قلمه را به نحوی باید درون خاک بکارید که حتما ۲ گره از ساقه درون خاک باشند. اکنون گلدان آن ها را درون محیطی سایه دار اما با نور طبیعی قرار دهید و ۱ ماه صبر کنید. پس از گذشت این مدت زمان ساقه ها شروع به ریشه زایی کرده و رشد می کنند. در این مدت زمان آبیاری را کم کرده و رفته رفته آن را افزایش دهید تا به میزان نرمال برسد. فراموش نکنید که بهترین فصل برای قلمه زدن کراسولا فصل بهار می باشد.

 

تکثیر کراسولا خرفه ای به روش قلمه ساقه

 

  • تکثیر کراسولا خرفه ای به روش قلمه برگ

ابتدا یک برگ از کراسولا را بریده و بطور عمودی در بستری مرطوب قرار دهید. می توان از ترکیب شن و پرلیت برای این کار استفاده نمود. طی گذشت زمان مشاهده خواهید کرد که برگ اولیه خشک شده و ریشه های کوچکی شروع به رشد می کنند و جوانه های بسیار ریزی می رویند. این فرایند حدود ۱ ماه به طول می انجامد. در این مدت گلدان قلمه های برگ کراسولا را در مکانی به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید وآن را آبیاری نکنید و به همان رطوبت اولیه بستر خاک قبل از قرار دادن قلمه ها درون آن بسنده کنید.

 

تکثیر کراسولا خرفه ای به روش قلمه برگ

 

آفت ها و بیماری های گیاه کراسولا خرفه ای

  • قارچ ها زمانی به کراسولا حمله می کنند که محیط نگهداری آن بیش از اندازه مرطوب باشد. این قارچ ها معمولا به شکل لکه های سفید رنگ و برفی بر روی برگ ها و ساقه های می نشینند و سبب پوسیدگی گیاه می شوند. بنابراین در آبیاری کراسولا دقت کنید و آن را بیش ازاندازه ی لازم که گفته شد آب ندهید. خاک گلدان آن نیز بسیار در این امر اهمیت دارد. ترکیب خاک گلدان آن را به گونه ای انتخاب نمایید که آب براحتی از آن عبور کند و آب های اضافی در آن جمع نشوند.
  • دو نوع شپش به گیاه کراسولا خرفه ای حمله ور می شود. شپش سپردار و شپش آردآلود. برای از بین بردن آن ها بایستی سم مناسب به آن ها را تهیه و تا زمان بهبودی کامل، بر روی برگ ها غبارپاشی کنید. بهتر است از سم های سیستماتیک برای این کار استفاده نمایید.
  • یکی از بدترین بیماری هایی که کراسولا خرفه ای به آن مبتلا می شود نوعی ویروس به نام ویروس حلقه سیاه می باشد که به زیر برگ های گوشتی آن حمله کرده و حلقه های سیاه رنگی بر روی آن ها ایجاد می کند. از بین بردن این ویروس کار دشواری است و در اولین فرصت بایستی برگ های بیمار را از گیاه جدا کرد تا ویروس به بقیه برگ ها سرایت پیدا نکند.
  • برگ های کراسولا گوشتی و ضخیم هستند و نازک شدن آن ها و یا چروکیده شدن آن ها نشانه ی بیماری آن است. کمبود آب و یا کمبود نور دلیل این آسیب است. آبیاری منظم و فراهم نمودن نور کافی مخصوصا در فصل رشد کراسولا بسیار مهم می باشد، در غیر اینصورت برگ های آن نازک شده و می ریزند.
  • همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، جا به جایی گلدان کراسولا سبب ریزش برگ های پایینی ساقه ها و یا پژمرده شدن آن ها می شود. این مشکل پس از آنکه گیاه با محیط جدید خود وفق پیدا کرد خود به خود از بین خواهد رفت.
  • با وجود اینکه گیاه کراسولا خرفه ای به تغذیه مقوی احتیاج دارد، اما کوددهی بیش از اندازه نیز برای آن مضر خواهد بود و موجب سوختن ریشه های آن و زرد شدن برگ ها و در نهایت ریزش آن ها می شود. به یاد داشته باشید که کمبود مواد غذایی نیز برای گیاه مشکلاتی مانند زردی و رنگ پریدگی برگ ها و یا سوختن نوک برگ های آن می شود. در نتیجه حتما از کود های مخصوص ساکولنت به میزان مناسب برای کراسولای خود استفاده نمایید.

 

توجه : ریزش برگ هایی که در اثر پیری از قسمت های پایینی ساقه می افتند را نباید با بیماری اشتباه گرفت. در آغاز فصل سرما این اتفاق رخ می دهد و در اوایل فصل بهار برگ های جدید جای آن ها را می گیرند. برای بهتر شدن وضعیت رشد برگ ها بهتر است به طور سالیانه شاخه هایی که بیش از اندازه قد کشیده اند را هرس کنید تا شاخه های جوان تر و شاداب تر جای آن ها را بگیرند.

 

 

 

بیماری های گیاه کراسولا خرفه ای

بیماری های گیاه کراسولا خرفه ای

بیماری های گیاه کراسولا خرفه ای

بیماری های گیاه کراسولا خرفه ای

بیماری های گیاه کراسولا خرفه ای

بیماری های گیاه کراسولا خرفه ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل