انواع گل

گل لاله عباسی

گل لاله عباسی

گل لاله عباسی از گل هایی است که به دلیل تغییرات جالب ظاهری و عطر خوشبوی آن، محبوبیت بسیاری دارد. با کاشت آن در باغچه و حاشیه ی خیابان ها از زیبایی این گل برخوردار شوید. با تیم گل همراه باشید.

 

معرفی گل لاله عباسی

نام لاتین: Mirabilis jalapa یا Marvel of Peru

نام فارسی: لاله عباسی

نام علمی: Mirabilis jalapa

راسته: میخک سانان

تیره: گل کاغذیان

بومی: زالاپا شهری در مکزیک

گیاهی چند ساله است که اغلب به صورت یکساله پرورش داده می شود. شاخه های آن منشعب و برگ ها تخم مرغی شکل است. گل های آن به صورت گل آذین خوشه مرکب یا دیهیم در محور برگ ها تشکیل می شود. گل ها معطر و ۵ لبه به قطر ۲/۵ تا ۵ سانتی متر بوده و در رنگ های قرمز، زرد، سفید، صورتی و به صورت یک رنگ یا چند رنگ مشاهده می شود. گل ها در بعد از ظهر یا در هوای ابری باز می شود. ریشه های آن عده ای و می توان از آن جهت افزایش استفاده کرد. ارتفاع آن ۶۰-۹۰ سانتیمتر است و در حاشیه به عنوان پس زمینه گل های باغچه کاشته می شود. این گل برای نخستین بار در سال ۱۵۴۰ از کوه‌های آند پرو پخش شده است. لاله عباسی گرما را دوست دارد و در فصل تابستان تا فصل پاییز رشد و نمو خوبی دارند. با شروع فصل زمستان و سرما گل ها پژمرده می شوند و اگر در گلدان کاشته شده باشند، می توانید آن را به داخل ساختمان انتقال دهید.
با کاشت بذر در اوایل بهار در تابستان به گل رفته و گلدهی آن تا اواخر تابستان ادامه دارد.

 

گل لاله عباسی

گل لاله عباسی

 

گل لاله عباسی

گل لاله عباسی

 

گل لاله عباسی

 

 

شرایط حفظ و نگهداری گل لاله عباسی

  • شرایط آبیاری گل لاله عباسی

سطح بستر خاک را مدام چک نمایید. زمانی که تا حدودی رطوبت خود را از دست داده بود گیاه را آبیاری کنید. در صورتی که گیاه به شکل چندساله نگهداری می‌شود و ریشه گوشتی در خاک باقی گذاشته می‌شود باید در طی فصل سرد آبیاری را کاهش داد در حدی که خاک کاملاً خشک نشود در غیر این صورت امکان پوسیدن ریشه‌های گوشتی وجود دارد.

 

  • نور مناسب گل لاله عباسی

به نور کامل و حداقل ۵ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. در محیط کم نور برگ ها رنگ پریده می‌شوند و گل‌ها و غنچه‌ها خواهند ریخت. با نور زیاد، اگر رطوبت بستر و فضا تأمین شود مشکلی را برای گیاه ایجاد نمی‌کند اما اگر بیش از اندازه شود و یا گیاه خشکی نیز ببیند موجب سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها و ریزش غنچه‌های گل خواهد شد.

 

  • دمای مناسب گل لاله عباسی

اگرچه دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد برای برای رشد این گیاه مناسب است اما با رعایت آبیاری و افزایش رطوبت محیط در دمای بیش از ۳۰ درجه نیز این گیاه به خوبی رشد می‌کند. با فرا رسیدن سرمای پاییز به تدریج از رشد آن کاسته می‌شود و با نزدیک شدن به دمای صفر درجه تمامی برگ های این گیاه از بین خواهد رفت.
در پایان فصل، بخش هوایی گیاه را می توان قطع کرده و با مالچ پاشی ریشه ی آن را برای سال بعد حفظ کرد و یا این که ریشه های گوشتی آن را از خاک خارج کرده و شبیه غده های گیاه کوکب آن را در محل مناسب به دور از سرما نگهداری و در بهار مجددا کشت کرد.

 

  • رطوبت مناسب گل لاله عباسی

لاله عباسی به رطوبت کم نیاز دارد. همانطور که گفته شد با ازدست دادن رطوبت آبیاری نمایید زیرا نباید خاک غرقابی باشد.

 

  • خاک مناسب گل لاله عباسی

طیف وسیعی از خاک را تحمل می‌کند اما بستر کاشت باید زهکش مناسبی داشته باشد بنابراین در مخلوط خاکی می‌توان از شن، پرلیت و یا ورمی کولایت به منظور ایجاد زهکش مناسب استفاده کرد. با این حال می تونید از انواع خاک گلدان برای این گیاه که ویژگی سبک بودن و زهکشی بالا را داشته باشد استفاده کنید.

 

  • کوددهی مناسب گل لاله عباسی

پریدگی رنگ برگ ها، کوچک ماندن برگ‌های جدید، کاهش گل‌ها و یا ریزش غنچه‌های گل می‌تواند نشانه کمبود مواد غذایی در خاک باشد. بنابراین می‌توان در طی فصل رشد هر ۴-۶ هفته یکبار از کودی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ برای این گیاه استفاده کرد. کود دهی بیش از اندازه می‌تواند موجب کاهش گلدهی این گیاه شود.

 

هرس کردن گل لاله عباسی

با فرارسیدن فصل سرما و اگر قصد نگهداری از ریشه‌های گوشتی آن را داشته باشیم می‌توان تمامی قسمت‌های هوایی آن را تا سطح خاک کوتاه کرد. در طی فصل رشد نیاز چندانی به انجام عمل هرس ندارد.

 

 

 

روش های تکثیر و پرورش گل لاله عباسی

  • تکثیر و پرورش گل لاله عباسی از طریق کاشت بذر
  • تکثیر و پرورش گل لاله عباسی از طریق ریشه های گوشتی و غده ای

 

  • تکثیر و پرورش گل لاله عباسی از طریق کاشت بذر

گل لاله عباسی از بذر به آسانی تکثیر کرد. در واقع در طی فصل رشد لاله عباسی، بذرهای آن مرتباً تشکیل می‌شوند و بر روی زمین می‌ریزند و در بهار سال آینده جوانه می‌زنند. برخی پرورش دهندگان معتقدند اگر قبل از کاشتن بذرها برای حدود ۱۲ ساعت آنان را در آب بخیسانیم به دلیل نرم شدن پوشش سیاه رنگ بذرها، جوانه زنی آنان بهتر می‌شود اما به گفته برخی از پرورش ‌دهندگان به طور کل به این کار نیاز نیست.
عمق کاشت بذرها در حدود ۰/۶ سانتیمتر و دمای مورد نیاز برای جوانه زنی بذرها در حدود ۱۳ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است و جوانه زنی یک تا دو هفته طول می‌کشد و اگر در مکانی با ۸ ساعت نور طبیعی قرار داشته باشند جوانه زنی آنان تسریع می‌شود. در طی این مدت نباید بستر کاشت خشک شود و همواره باید مرطوب نگهداری شود. اگر بذر آن را می‌خواهید در فضای آزاد به شکل مستقیم بکارید اواخر بهار این کار را انجام دهید تا گرمای خاک مناسب جوانه زنی بذرها باشد.

 

بذر گل لاله عباسی

بذر گل لاله عباسی

 

 

 

  • تکثیر و پرورش گل لاله عباسی از طریق ریشه های گوشتی و غده ای

همچنین این گیاه ریشه گوشتی دارد که می‌توان با تقسیم آن در بهار این گیاه را تکثیر کرد. ریشه‌های گوشتی را می‌توان با فرارسیدن فصل سرد درآورد و در مکانی به دور از سرما و یخ زدگی نگه داشت و با فرارسیدن فصل بهار آنان را تقسیم و کاشت کرد. زمانی که ریشه‌های گوشتی را بیرون آوریم یک ریشه از دیگران بزرگ ‌تر و شکلی گرد دارد و ریشه‌های جوان‌تر شکلی همانند هویج اما سیاه رنگ دارند. بعد از درآوردن ریشه‌ها آنان را نشویید زیرا و جود رطوبت می‌تواند منجر به پوسیدگی آنان در زمان انبارداری شود. ریشه‌ها را می‌توان برای سه هفته در دمای ۱۸-۲۶ درجه سانتیگراد نگه داشت تا رطوبت اضافه خود را از دست بدهند. در طی این مدت ریشه را گاهی از این رو به آن رو کنید تا تمامی سطوح آن به شکل یکنواخت خشک شوند. ریشه‌ها را در کارتن و یا کیسه‌های کاغذی که چند سوراخ برای تهویه هوا بر روی آنان ایجاد شده است قرار دهید. اگر تعداد ریشه‌ها زیاد است بین هر لایه یک لایه روزنامه قرار دهید اما بیش از سه لایه ریشه در یک جعبه قرار ندهید تا تهویه هوا با مشکل مواجه نشود. دمای مکان انبار ۵-۱۸ درجه سانتیگراد می‌تواند باشد. همچنین مکان انبار باید خشک باشد.
برخی از پرورش دهندگان با وجود هر گونه رطوبت در طی انبارداری مخالف‌اند اما برخی ترجیح می‌دهند که ریشه‌ها را در پیت موس یا شن مرطوب نگهدارند. با فرارسیدن بهار می‌توان ریشه‌ها را مجدداً در بستر کاشت و در زمان کاشت قطعات را به شکل افقی در در عمق ۳ تا ۵ سانتیمتری سطح بستر کاشت قرار دهید. اگر چندین گیاه لاله عباسی را می‌خواهید در کنار یکدیگر بکارید حداقل فاصله ۳۰ سانتیمتری را در بین ریشه‌های گوشتی رعایت کنید.

 

ریشه گل لاله عباسی

 

 

آفات و بیماری های گل لاله عباسی

  • زنگ زدگی برگ ها
    بیماری زنگ از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که در طی آن لکه‌های کوچک و زرد- نارنجی رنگی بر روی روی سطح برگ‌ها ایجاد می‌شود.
  • زرد و خشکیده شدن برگ ها
    گیاه آلوده قدرت رشد خود را از دست می‌دهد کوتاه قامت باقی می‌ماند و در نهایت از بین می‌رود.
  • لکه برگی
    بیماری قارچی دیگری است که احتمال شیوع آن وجود دارد که در طی آن بر روی برگ‌های گیاه لکه‌هایی کوچک به رنگ زرد با حاشیه‌هایی تیره تشکیل می‌شود. لکه‌ها در ابتدا کوچک هستند و در ادامه و با گذشت زمان بزرگ‌ تر شده و به هم پیوسته و ممکن است تمامی برگ را درگیر کنند و موجب ریزش آن شوند. گیاه ضعیف شده و احتمال از بین رفتن آن وجود دارد.
  • شرایط زهکش نامناسب خاک، استفاده از خاک‌های آلوده، مرطوب شدن برگ ها در طی آبیاری از جمله شرایط مساعد شیوع بیماری‌های قارچی است. در صورت شدید شدن علائم بیماری‌های قارچی بهتر است که از سموم قارچ‌کش مناسب استفاده شود.
  • شته از جمله آفات رایج این گیاه است که موجب ضعف رشد گیاه، زردی برگ ها، ریزش غنچه‌های جوان، بدشکلی برگ‌های جوان و چسبناک شدن سطح برگ های گیاه می‌شود.
  • حلزون‌ها از دیگر آفات این گیاه محسوب می‌شوند که می‌توانند از قسمت‌های مختلف گیاه تغذیه کرده و سوراخ‌هایی را بر روی برگ‌ها و ساقه ایجاد کنند.

 

آفت گل لاله عباسی

آفت گل لاله عباسی

 

 

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل