انواع گل

گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا از گیاهان همیشه سبز آپارتمانی می باشد که برگ های زینتی آن باعث زیبایی منزل شما می شود. ارتفاع این گیاه حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ سانتیمتر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با تیم گل همراه باشید.

 

معرفی گیاه دیفن باخیا

نام لاتین: Dieffenbachia

نام فارسی: دیفن باخیا

نام علمی: Dieffenbachia

راسته: قاشق واش سانان

تیره: گل شیپوریان

بومی: آمریکای استوایی

از گیاهان همیشه سبز چند ساله است که به خاطر برگ های زیبای آن پرورش می یابد و ساقه ی آن نرم و آبکی بوده، برگ ها به رنگ سبز با لکه های سفید و زرد و رگبرگ های اصلی کاملا مشخص است. برگ ها بسته به نوع گونه یا رقم پهن، درشت و یا نسبتا کوچک هستند. ساقه ی اصلی غالبا بدون انشعاب است و برگ های انتهایی مداد در حل فعالیت و رشد می باشند. در بیشتر ارقام برگ های پایینی به تدریج می ریزند و ساقه ی گیاه حالت لخت به خود می گیرد که در این صورت گیاه زیبایی خود را از دست می دهد و اصطلاحا leggy می شود. نام dumb-cane به معنی عصای لالی از اثر ناخوشایند عصاره سمی آن روی دهان و گلو گرفته شده است. تماس با عصاره ی آن باعث تحریک پوست، چشم و اعضای مخاطی بدن می شود.

 

 

دیفن باخیا

دیفن باخیا

 

 

 

شرایط حفظ و نگهداری گیاه دیفن باخیا

  • شرایط آبیاری گیاه دیفن باخیا

درنگهداری این گل نکته مهم آبیاری آن می باشد پس باید از میزان آبیاری و زمان آبیاری آن مطلع باشید تا بتوانید گیاهی سرحال و شاداب داشته باشید. با تیم گل همراه باشید تا شما را از نکته های قابل توجه آگاه سازد.
زمان آبیاری این گیاه هنگامی است که خاک سطح و رویی گلدان خشک شده باشد و بین دو آبیاری خاک گلدان مرطوب نباشد نباید خاک این گیاه کاملا خشک شده باشد بعد آن را آبیاری کنید در گیاهانی که دارای گلدان های بزرگ تری می باشند میزان آبیاری را افزایش دهید.
می توانید در فصل زمستان این گیاه را هفته ای ۳ مرتبه و در فصل سرما هفته یک مرتبه آبیاری کنید بهتر است آبیاری گیاه را از گوشه های گلدان شروع کنید تا به ساقه این گیاه آسیبی وارد نشود هرگز از آب گرم و یا آب سرد برای آبیاری این گیاه استفاده نکنید.
سعی کنید از آب جوشیده شده که هم دمای محیط منزل شما شده است استفاده کنید روشی وجود دارد برای اینکه بدانید گیاه شما تشنه است و یا خیر در این روش شما باید یک برگه گیاه تان را لوله کنید اگر پس از رها کردن دستان به سریع به حالت اولیه خود بازگشت یعنی این گیاه نیاز به آبیاری ندارد و سیراب است گیاه شما نیاز به آبیاری دارد و تشنه است.

 

  • نور مناسب گیاه دیفن باخیا

نور مورد نیاز برای دیفن باخیا متوسط و غیر مستقیم باشد. در نور کم گیاه بلند شده و حالت علفی پیدا می کند. در واریته های برگ تیره، مقاومت به سایه بیشتر است.

 

  • دمای مناسب گیاه دیفن باخیا

در دمای بالا مخصوصاً در تابستان غبارپاشی گیاه را فراموش نکنید دقت کنید که هنگام غبار پاشی همراه با اسپری این عمل را از راه دور انجام دهید اگر بر روی برگ ها از فاصله نزدیک غبار پاشی کنید باعث می شود تا اکسیژن کافی به برگ‌ها نرسد و گیاه نتواند عمل فتوسنتز را به خوبی انجام دهد.
باید توجه کرد که غبارپاشی برگ های گیاه را زیر تابش نور مستقیم انجام نداد زیرا باعث سوختن برگ می شود دمای مناسب برای رشد این گیاه بین ۱۶ تا ۲۶ درجه سانتیگراد می باشد در تابستان که هوا گرم تر می شود باید میزان آبیاری را بیشتر کنید دقت کنید که این گیاه را در مقابل باد سرد و یا کولر یا باد گرم قرار ندهید از جا به جا کردن مکرر مکان گلدان بپرهیزید.
این گیاه نسبت به گرما مقاوم می باشد اما سرمایه بیش از اندازه را نمی تواند تحمل کند و سرما باعث ریزش برگ های پایینی این گیاه می‌شود و همچنین دمای پایین ۱۰ درجه را نمی تواند تحمل کند و در دمای بالای ۲۵ درجه سانتیگراد نیاز به آبیاری بیشتر دارد.

 

  • رطوبت مناسب گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا رطوبت بین ۶۰ تا ۹۰ درصد را طلب میکند. توصیه میشود در کنار گلدان دیفن باخیا یک لیوان آب قرار دهید تا گیاه دیفن باخیا رطوبت خود را از این طریق تامین کند.

 

  • خاک مناسب گیاه دیفن باخیا

خاک قلیایی و یا کمی اسیدی مطلوب ان گیاه می باشد در این قسمت چند ترکیب مناسب برای خاک این گیاه به شما معرفی می شود شما توانید از یک قسمت خاک جنگلی و یک قسمت خاک معمولی و خاک رس برای بستر این گیاه استفاده کنید همچنین میتوان از خاک های مخصوص گیاهان زینتی و آپارتمانی استفاده کرد.

 

  • کوددهی مناسب گیاه دیفن باخیا

برای ترکیبات خاک این گیاه بهتر است که از کود حیوانی نیز استفاده کنید. اگر از این کود استفاده می کنید آن را با دو قسمت خاک برگ مخلوط کنید دقت شود که میزان استفاده کود حیوانی مناسب و اندازه باشد در غیر اینصورت ریشه این گیاه پوسیده می‌شود و در نتیجه گیاه شما خشک می شود همچنین می توانید با اضافه کردن مقداری شن و پیت ماس به خاک باغچه ترکیبی مناسب برای رشد گیاهتان فراهم کنید.
جهت رشد بهتر میتوانید ۳ گرم تقویت کننده در لیتر را هر دو هفته یک بار از ابتدای فروردین تا انتهای آن به گیاه دیفن باخیا بدهید. کودهای با نیتروژن بالا برای گیاه دیفن باخیا توصیه می‌شود.

 

 

چه زمانی باید گلدان گیاه دیفن باخیا را تعویض نماییم؟

توصیه میشود هر سال در فصل بهار نسبت به تعویض خاک و گلدان گیاه دیفن باخیا با گلدانی دو سایز بزرگ تر اقدام کنید.

 

 

تعویض گلدان دیفن باخیا

 

 

 

تمیز کردن برگ های گیاه دیفن باخیا

با اسفنج یا پارچه مرطوب برگها را هر ماه تمیز کنید، مواظب باشید برگها خراشیده نشوند. دقت کنید که این گیاه سمی است و هنگام انجام این کار ختما از دستکش استفاده کنید و مراقب باشید.

 

 

روش های تکثیر و پرورش گیاه دیفن باخیا

 

  • تکثیر و پرورش گیاه دیفن باخیا از طریق قلمه زدن

برگ های انتهایی به همراه ۱۰ سانتیمتر از بخش فوقانی ساقه را در آب و یا در بستری از ماسه ریشه دار می کنند و یا می توان بخش های پایینی ساقه را که از بند های نزدیک به هم تشکیل شده است به قطعاتی که هر یک حد اقل دارای یک جوانه یا بیشتر باشند تقسیم کرد. هر یک از قطعات را به صورت افقی در بستری از یک دوم ماسه و یک دوم تورب مرطوب کشت می کنند و در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد قرار می دهند. برخی از ارقام گیاهان دختری ایجاد می کنند که می توان آن ها را جدا کرده و در افزایش به کار برد.

با بالا رفتن سن دیفن باخیا و بزرگ شدن آن، ساقه ها بلند و بدون برگ می شوند. اگر گیاه شما بسیار بلند شده و ساقه بسیار لخت شده، بهتر است که گیاه را قلمه بزنید. می توانید با روش تقسیم ساقه و پاجوش هم آن را تکثیر کنید. با روش خواباندن هوایی نیز از بهار تا تابستان هم می توانید دیفن باخیا را تکثیر کنید.

 

 

 

بیماری و آفات گیاه دیفن باخیا

  • برگ زرد و تارعنکبوت زیر برگ ها پیدا شده که عامل آن کنه قرمز است جهت تیمار آن از سم پاشی با سم کنه کش دو هفته یکبار استفاده نمایید
  • برگ ها خشک شده و به زمین افتادهاست که عامل آن هوای گرم و خشک می باشد. برای درمان آن آبیاری را کم کنید و از اسپری برگی استفاده کنید گیاه را به مکان خنک تر انتقال دهید. (لکه سوخته روی برگ به دلیل غبارپاشی در آفتاب مستقیم)
  • پوسیدگی ساقه و برگ‌ها
    از بیماری‌های گیاه است که به دلیل قارچ بوتریتیس در هوای سرد و مرطوب ایجاد می‌شود.
  • برای حل این مشکل غبار پاشی را کم کرده و گیاه را در دمای ۱۶ درجه نگهداری کنید و برای ریشه کنی قارچ ها از قارچ کش طبق دستور آن استفاده کنید.
  • برگ رنگ پریده و روشن: نور یا سرما زیاد است یا نیاز به کوددهی دارد.
  • برگ های پایینی زرد با لکه های قهوه ای: آبیاری بیش از اندازه
  • لکه‌های سوخته روی برگ: این بیماری به دلیل انجام غبار پوشی در برابر تابش مستقیم خورشید ایجاد می شود.
  • لکه های سفید پنبه ای روی برگ به دلیل آفت حشرع می باشد. سم پاشی با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبارانجام شود.
  • ایجاد زخم‌های آبدار روی برگ‌ها
    این بیماری باکتریایی بوده و یا در اثر سرمازدگی ایجاد می‌شود.
    احتمال پخش شدن بیماری بر روی سطوح برگ وجود دارد به همین خاطر باید با قلمه گیری قسمت‌های آسیب ندیده را جدا نمود.

 

 

 

بیماری دیفن باخیا

بیماری دیفن باخیا

بیماری دیفن باخیا

 

آفت دیفن باخیا

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل