انواع گل

گیاه فیکوس بنجامین

گیاه فیکوس بنجامین

نام آشنای بنجامین در گیاهان آپارتمانی معرف گیاه فیکوس بنجامین می باشد که با انجیر برگ ریز نیز شناخته می شود. با تیم گل همراه باشید تا با این گیاه زیبا و خاص بیشتر آشنا شویم.

 

معرفی گیاه فیکوس بنجامین

نام لاتین : Ficus benjamina

نام فارسی : انجیر برگ ریز

نام علمی : فیکوس بنجامین

راسته : گل سرخ سانان

تیره : موراسه

بومی : جنگل های استوایی به ویژه هندوستان

اگر نام گیاه فیکوس بنجامین را در اینترنت جستجو نمایید، با دیدن عکس های این گیاه توجه زیبایی منحصر بفرد آن خواهید شد. فیکوس بنجامین دارای برگ هایی به رنگ سبز کمرنگ و به شکل نوک تیز است، شاحه های آن مانند درخت مجنون آویزان بوده و ارتفاع آن ها در محیط باز به ۵ متر نیز می رسد. گیاه فیکوس بنجامین دوست دار محیط های سرپوشیده و آب نسبتا زیاد است و در دمای پایین به پاییز برگ ها مبتلا می شود.
همچنین گیاه فیکوس به نور کافی و غیرمستقیم خورشید نیز احتیاج دارد. در کشور ما گونه ای از این گیاه با برگ های ابلق سبز و کرم رنگ پرورش بیشتری دارد و بیشتر پرورش می یابد. از دیگر گونه های گیاه فیکوس بنجامین می توان گونه های زیر را نام برد. این دسته بندی ها طبق رنگ برگ های آن صورت گرفته است.

 

 

گل بنجامین ابلق با برگ هایی به رنگ سبز روشن و سفید

گل بنجامین ابلق

 

گل بنجامین سیلور ( نقره ای) با برگ هایی به رنگ سبز تیره و سفید

گل بنجامین سیلور

 

گل بنجامین بلک ( سیاه) با برگ هایی به رنگ سبز تیره

گل بنجامین بلک ( سیاه)

 

گل بنجامین سبز با برگ هایی به رنگ سبز روشن

گل بنجامین سبز

 

 

شرایط مناسب برای مراقبت و پرورش گیاه فیکوس بنجامین

  • شرایط آبیاری گیاه فیکوس بنجامین

گیاه فیکوس نیز مانند اکثر گیاهان آپارتمانی دیگر نیاز به آبیاری منظم و کافی و نه بیش از اندازه دارد. حتما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان فیکوس خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید. در فصل های گرم مانند بهار و تابستان که فصول رشد این گیاه نیز می باشد به این نکته توجه بیشتری داشته باشید و در فصل های سرد آبیاری را کمتر کرده و اجازه دهید ۲ الی ۳ سانتی متر تز خاک آن بین دو آبیاری خشک شود. در صورتی که گیاه فیکوس بنجامین را بیش از اندازه آبیاری کنید برگ های آن قهوه ای رنگ شده و حالت لوله ای پیدا کرده و می ریزند.

 

  • نور مناسب گیاه فیکوس بنجامین

به همان اندازه که این گیاه به نور فراوان علاقه مند است، به همان اندازه نیز از نور مستقیم آفتاب دوری می جوید. پس مکانی از خانه را که دارای نور زیاد اما غیر مستقیم خورشید می باشد را به آن اختصاص دهید. اگر گیاه خود را در راستای تابش مستقیم آفتاب قرار داده و از طرف دیگر نیز رطوبت کافی برای آن فراهم نکنید، مشاهده خواهید کرد که برگ های زیبای آن رفته رفته به رنگ قهوه ای درآمده و می سوزد. در فصل های گرم می توان گلدان این گیاه را درون فضاهای باز مانند حیاط و یا بالکن گهداری نمایید، اما در فصل های سرد مانند زمستان، گلدان فیکوس را در مکان هایی از خانه که گرمتر می باشند قرار دهید.

 

  • رطوبت مناسب گیاه فیکوس بنجامین

زادگاه این گیاه نواحی استوایی است و در محیط های مرطوب بهتر رشد و نمو پیدا می کند. یکی از دلایل ریزش برگ های فیکوس عدم وجود رطوبت کافی است. برای جلوگیری از آن و تامین رطوبت مورد نیاز فیکوس، به صورت روزانه آن را غبارپاشی نمایید و از قرار دادن گلدان آن در نزدیکی وسایل گرم کننده مانند بخاری و شوفاژ و… بپرهیزید.

 

  • دمای مناسب گیاه فیکوس بنجامین

بهترین دما بری رشد هر چه بهتر این گیاه دمای بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد می بی باشد. دماهای پایین سبب ریزش برگ های آن می شود و دمای زیر ۱۰درجه سانتیگراد آن را از بین می برد. همچنین به خاطر داشته باشید که نوسانات دمایی نیز برای آن خوشایند نیست.

 

  • کوددهی مناسب گیاه فیکوس بنجامین

در فصل تابستان بایستی گیاه را هر ۲ هفته تا ۴ هفته ۱ مرتبه کوددهی کنید. این کار سبب تشویق گیاه برای رشد بهتر خواهد شد. زرد شدن برگ های فیکوس نشان دهنده ی کوددهی ناکافی به آن می باشد. برای کوددهی مقداری از کود محلول را با آب مخلوط کرده و به مصرف آن برسانید.

 

 

چه موقعی باید گلدان گیاه فیکوس بنجامین را تعویض نماییم ؟

هنگامی که مشاهده نمایید ریشه های فیکوس از گلدان آن بیرون زده اند زمان مناسب برای تعویض گلدان آن می باشد. بهتر است تویض گلدان را در ابتدای فصل بهار انجام داد. برای اینکار یک گلدان به اندازه ی ۱ سایز بزرگ تر ( حدودا ۵ سانتیمتر) از گلدان قبلی انتخاب نمایید و درون آن خاک مناسب و مقوی و زهکشی تازه بریزید. گیاه را از گلدان فعلی به آرامی بیرون بیاورید و درون گلدان جدید بکارید و تمام آن را با خاک پر کنید. در آخر نیز گلدان را به خوبی آبیاری نمایید.

 

پرورش و تکثیر گیاه فیکوس بنجامین

روش قلمه زنی یکی از بهترین و آسان ترین راه ها برای تکثیر گیاه فیکوس بنجامین می باشد. بهترین زمان برای این کار اواخر فصل بهار می باشد زیرا شاخه های تازه رشد کرده ی فیکوس استحکام کافی را به دست آورده اند.

 

 

تکثیر گیاه فیکوس بنجامین به روش قلمه زدن

ابتدا یک شاخه از آن را انتخاب نمایید که دارای تعدادی برگ نیز باشد. ارتفاع این شاخه بایستی بین ۸ الی ۱۰ سانتیمتر باشد. آن را با یک چاقوی تیز به صورت اوریب ببرید. حال یک ظرف ماسه آماده کرده و شاخه را درون آن فرو ببرید. اکنون برای آنکه ریشه زایی صورت بگیرد مدام آن را آبیاری کنید و از هورمون های ریشه زایی نیز استفاده نمایید.

 

قلمه زدن فیکوس بنجامین

قلمه زدن فیکوس بنجامین

 

 

آفات و بیماری های گیاه فیکوس بنجامین

  • گیاه فیکوس از آن دسته از گیاهانی است که به جا به جایی مدام علاقه ندارد و دوست دار سکون است. همچنین تغییر مدام شرایط محیطی نیز برای این گیاه مناسب نمی باشد. به همین خاطر مکن است پس از آنکه این گیاه را خریداری کردید و به منزل آوردید، شاهد زرد و یا قهوه ای شدن برگ ها ویا ریزش آن ها شوید. شرایط محیطی که فیکوس به آن علاقه مند است مانند رطوبت فراوان، نور کافی و غیر مستقیم را برای آن محیا سازید تا گیاه به رشد خوبی برسد.
  • همانطور که رطوبت فراوان سبب شادابی برگ ها و ساقه های فیکوس می شود، خشکی محیط و هوای گرم نیز موجب خشکی برگ ها و ساقه های آن می شود. در صورتی که مشاهده کردید برگ های فیکوس شما در حال خشک شدن می باشند، آن را مرتبا غبارپاشی نمایید و در زیر گلدان آن یک حوضچه آب با سنگ ریزه قرار دهید تا رطوبت لازم برای آن تامین شود.
  • آبیاری فیکوس بسیار مهم است. اگر در آبیاری فیکوس زیاده روی کنید خواهید دید که برگ های آن رفته رفته زرد شده و می ریزند. برای فهمیدن زمان مناسب آبیاری فیکوس بایستی انگشت خود ( و یا یک شی باریک خشک) را وارد خاک گلدان آن کنید و تا ۱ الی ۲ سانتیمتر فرو ببرید، اگر خاک به انگشت شما نچسبید آبیاری را انجام دهید، در غیر این صورت ۱ الی ۲ روزدیگر نیز صبر نمایید. همچنین استفاده از آب های سنگین و کلر دار و همچنین آب سرد باعث خراب شدن فیکوس خواهد شد.
  • پدیدار شدن لکه های سفید رنگ بر روی برگ های فیکوس بنجامین حاکی از آفت زدن این گیاه است. برای از بین بردن آفات بایستی از سموم مخصوص آفات استفاده نمایید و از استفاده از مواد شوینده ای مانند مایع ظرف شویی پرهیز نمایید.
  • خاک گلدان فیکوس نیز ممکن است بیمار شود. در صورتی که در خاک گلدان فیکوس خود حشره مشاهده نمودید از سموم مناسب جهت این آفت استفاده نمایید. اگر شرایط استفاده از سموم شیمیایی را ندارید می توانید از دارچین، یا قرار دادن چسب زرد و یا گذاشتن چند حبه سیر بر روی خاک گلدان آن استفاده نمایید. راه کار های طبیعی مانند به آنچه که گفته شد معمولا برای تاثیرگذاری زمان بیشتری خواهند برد و میزان تاثیرگذاری آن ها نیز به مراتب کمتر از روش های شیمیاییست.

 

 

آفات فیکوس بنجامین

آفات فیکوس بنجامین

آفات فیکوس بنجامین

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل