انواع گل

گیاه فیکوس لیراتا

گیاه فیکوس لیراتا

قصد ما از این مقاله، معرفی کامل گیاه فیکوس لیراتا ، یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است. مثل همیشه با تیم گل همراه باشید.

 

معرفی فیکوس لیراتا

نام لاتین : Ficus lyrata

نام فارسی : انجیر رُبابی

راسته : گل‌سرخ‌ سانان

تیره : موراسه

بومی : غرب آفریقا

یکی از محبوب ترین اعضای خانواده گیاهان موراسه، گیاه فیکوس لیراتا و یا همان فیکوس برگ ویولنی می باشد. این گیاه با نام انجیر ربابی نیز شناخته می شود. برگ های این گیاه به حالت پنج ضلعی هستند و شباهت زیادی به ویولن دارند. این گیاه بومی غرب آفریقا به دلیل داشتن برگ های نیمه لوبیایی و بیضی شکل جذاب، که در اندازه های مختلف رشد می کند، در داخل خانه به راحتی پرورش می یابد. فیکوس در شرایط بومی زادگاه خود قابلیت میوه دار شدن را نیز داراست.

خصویاتی همچون سرسبزی و زیبایی برگ های این گیاه که تاثیر به سزایی در خاص ساختن محیط پیرامون خود دارد؛ سبب علاقه مند شدن افراد به نگهداری این گیاه در منزل و استفاده از آن در دکوراسیون فضاهای مختلف شده است.
فیکوس در زادگاه خود گیاه عظیم الجثه ای است، اما در فضای آپارتمان تا ارتفاع ۲ متر یا کمی بیشتر رشد خواهد کرد.

حالت چرم مانند و موج گونه برگ های این گیاه، زیبایی منحصر بفردی به آن بخشیده است.
برگ های فیکوس دارای رنگ سبز تیره با رگبرگ های سبز روشن می باشد. ابعاد برگ ها به ۳۰ الی ۵۰ سانتیمتر هم میرسد که جلوه زیبا و خاصی را به این گیاه آپارتمانی بخشیده است.

نکته ی قابل توجه در مورد این گیاه آنست که اگر فیکوس در داخل زمین کاشته شود، به مراتب نسبت به کاشت آن در گلدان، رشد بهتر و سریع تری خواهد داشت.

 

چگونگی نگهداری گیاه فیکوس لیراتا

 

  • شرایط آبیاری گیاه فیکوس لیراتا

گیاه فیکوس یا همان انجیر عبایی به خاک همیشه مرطوب احتیاج دارد، اما از طرفی دیگر آبیاری بیش از اندازه آن، سبب ریزش برگ های زیبای این گیاه خواهد شد. سعی کنید رطوبت محیط را بین حداقل ۴۰ و حداکثر ۶۰ درجه سانتیگراد نگه دارید. این امر سبب شادابی گیاه شده و مانع خراب شدن برگ های آن نیز می شود.

 

 

آبیاری

آبیاری

 

  • نور مناسب گیاه فیکوس لیراتا

بر خلاف رطوبت، فیکوس نور زیادی نیاز ندارد، اما میزان حرارت موجود در محیط اهمیت دارد. برای مثال در فصل زمستان، حرارت موجود در محیط نگهداری فیکوس، باید از ۱۸ درجه سانتیگراد بالاتر باشد. مقاومت این گیاه در برابر خشکی هوای اطراف بسیار پایین است. همچنین بهتر است که در هفته یک بار گلدان فیکوس را چرخاند، به این صورت گیاه در نور مناسب و کافی، خیلی خوب رشد خواهد کرد.

 

 

نور

نور

 

  • رطوبت مناسب فیکوس لیراتا

گیاه گرمسیری فیکوس سطح تبخیر قابل توجهی دارد، به همین دلیل است که می بایست رطوبت مورد نیاز آن را به طور منظم محیا نمود، زیرا که گیاه فیکوس به هوای شرجی عادت دارد. این نیاز را می توان با قرار دادن یک سینی آب در زیر گلدان آن به گونه ای که با گلدان تماس پیدا نکند، برطرف نمود. از طرفی فیکوس نیز مانند بقیه اعضای خانواده خود، به غبارپاشی روزمره نیز احتیاج دارد. این کار را بهتر است با آب بدن املاح معدنی انجام دهید، آب جوشیده شده و آب معدنی می توانید انجام دهید، فقط به خاطر داشته باشید که هر هفته ۲ مرتبه در صبح و شب آن را تکرار کنید.

 

 

رطوبت

رطوبت

 

هشدار : در صورتی که این کار را با آب تسفیه شده و یا همان آب از شیر انجام دهید، پس از گذشت مدتی متوجه به وجود آمدن لکه های آب بر روی برگ های فیکوس خواهید شد.

 

لکه های آب

لکه های آب

 

  • خاک مناسب فیکوس لیراتا

این گیاه همانند اکثر گیاهان آپارتمانی دیگر، به خاک سرشار از مواد آلی و همچنین زهکشی منظم احتیاج دارد. ۵۰ درصد خاک پیت ماس بهمراه ۵۰ درصد خاک پرلیت دانه درشت ترکیب ایده آلی را برای گیاه فیکوس خواهد ساخت. به یاد داشته باشید که هیچگاه از خاک رس باغچه و یا خاک کاکتوس برای فیکوس استفاده نکنید، زیرا که این خاک ها اجازه نمی دهند که آب به آسانی از داخل آن ها عبور کنند و همانطور که قبلا اشاره شد، فیکوس به آی قابل توجهی نیاز دارد.

 

 

خاک

خاک

 

  • دمای محیط مناسب فیکوس لیراتا

این گیاه به نوسان های دما حساس می باشد و محیطی با دمایی ثابت را برای زندگی ترجیح می دهد. بنابراین برای آن یک محیط با دمای ثابت بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتیگراد فراهم کنید.

 

 

دما

دما

 

 

در ادامه تیم گل برای شما روش های تکثیر زاموفیلیا را به طور کامل شرح خواهد داد.

 

روش های تکثیر فیکوس لیراتا

  1. روش قلمه زدن
  2. روش خوابانیدن هوایی

 

  • تکثیر فیکوس به روش قلمه زدن

ابتدا باید توجه داشته باشید که بهترین فصل برای این روش فصل بهار است.
قلمه هایی به طول ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر از قسمت انتهایی ساقه فیکوس جدا نمایید. دقت داشته باشید که حداقل یک برگ و سه جوانه داشته باشد. برش را دقیقا از زیر جوانه سومی بزنید. برگ هایی که در انتهای ساقه می باشد را بچینید. این قلمه را ۲۴ ساعت در سایه قرار دهید.این کار سبب خارج شدن شیره آن می شود( می توان برای انجام این کار، قلمه را درون آب نیز قرار داد). برای آنکه قلمه شما ریشه دهد، باید از هورمون های ریشه زایی استفاده کنید و پس از آن قلمه را درون ظرف حاوی ماسه شسته شده بکارید و با فشار انگشت جای آن را در ماسه محکم کنید. قلمه فیکوس را در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد قرار دهید. بعد از گذشت ۱ الی ۲ ماه ریشه های آن بوجود آمده و آماده ی انتقال به خاک می باشد.

 

 

قلمه زدن

قلمه زدن

قلمه زدن

 

  • تکثیر فیکوس به روش خوابانیدن هوایی

در روش خوابانیدن هوایی یک ساقه سالم و تازه رشد کرده را از گیاه اصلی فیکوس انتخاب کرده و آن را بر روی سطح خاک گلدان دیگری که برای گیاه فیکوس جدید انتخاب نموده اید، بخوابانید. دقت داشته باشید که این ساقه نباید از گیاه اصلی جدا شود. همانطور که انتظار می رود این ساقه از گیاه اصلی تغذیه کرده و خود در خاک جدید ریشه میدواند و رشد میکند. پس از آنکه ریشه ها بطور کامل رشد نمودند، ساقه را از فیکوس اصلی جدا کنید. از این پس گیاه فیکوس جدید مستقلا رشد خواهد نمود.

 

 

خوابانیدن هوایی

خوابانیدن هوایی

 

 

بیماری های فیکوس لیراتا

از آفاتی که به فیکوس حمله میکنند، میتوان کنه قرمز و شپشک آردآلود را نام برد. خشکی محیط نگهداری فیکوس یکی از عامل های مهم در حمله آفت کنه قرمز به این گیاه می باشد، بنابراین با غبارپاشی منظم برگ های فیکوس به طور روزمره از حمله آن جلوگیری نمایید. همچنین می توان از سمومی مانند سیستمیک یا سم آبامکتین برای مقابله با کنه قرمز و سموم کونفیدور و دیازینون به طور ترکیبی برای مقابله با شپشک آردآلود استفاده نمود.
گاهی ممکن است نقطه های سوخته ای بر روی برگ های این گیاه ایجاد شود که نتیجه ی تهویه نا مناسب و وجود هوای گرم در اطراف فیکوس می باشد. این اتفاق بر اثر شکستگی برگ های فیکوس نیز رخ می دهد، زیرا هنگام شکستگی برگ، شیره آن خارج شده و در مجاورت هوا به شکل سوختگی در می آید. شما باید برگ های سوخته شده را از روی خاک گلدان فیکوس جمع آوری کنید و دور بریزید.

همانطور که گفته شد، گیاه فیکوس به نوسان های دمایی حساس می باشد و جا به جا کردن گیاه در محیط، رطوبت پایین محیط، تابش مستقیم آفتاب گرم تابستانی سبب ریزش ناگهانی برگ های زیبای فیکوس می شود.
از طرفی دیگر، این کمبود رطوبت در هوا و خاک و حتی نور، سبب زردی برگ های آن نیز خواهد شد.
اگر بر روی برگ های فیکوس خود لکه هایی به رنگ سبز کمرنگ که رفته رفته قهوه ای می شوند مشاهده کردید، از قارچ کش مانکوز برای سمپاشی استفاده نمایید. سمپاشی را بر روی و پشت برگ ها ۳ مرتبه با فاصله ۱۰ روز انجام دهید و تا بهبودی کامل، برگ ها را غبارپاشی نکنید.

 

 

ریزش

ریزش

ریزش

ریزش

 

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

کنه قرمز

کنه قرمز

سوختگی

سوختگی و لکه های زرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل

پست های مرتبط