انواع گل

گیاه حسن یوسف

گیاه حسن یوسف

همه ما با گیاه حسن یوسف آشنایی داریم و بسیاری از ما از آن در منزل خود نگهداری می کنیم. در اینجا تیم گل درباره نحوه صحیح مراقبت از آن برای شما همراهان همیشگی بیشتر توضیح خواهد داد. با ما همراه باشید.

 

معرفی گیاه حسن یوسف

نام لاتین : Solenostemon

نام فارسی : حسن یوسف

راسته : نعناسانان

تیره : نعناعیان

بومی : مناطق گرمسیر مانند مالزی

بسیاری از مردم از گیاه محبوب حسن یوسف در آپارتمان و یا منزل خود نگهداری می کنند. این گیاه برگ رنگی گونه های فراوانی نیز دارد که نزدیک به ۱۵۰ گونه متنوع می رسد. ابعاد این گیاه به طور حدودی به ۶۵ سانتیمتر ارتفاع و ۲۵ سانتیمتر طول می رسد. اگر حسن یوسف را در آب و هوای بسیار سرد قرار ندهید عمر جاودانه خواهد داشت. برگ های آن ترکیبی از رنگ های قرمز، سبز، زرد و قهوه ایست که زیبایی منحصر بفردی بدان بخشیده است. گل های کوچکی که بر روی این گیاه می روید به رنگ آبی بوده که زیبایی آن را دوچندان می کند. گونه های مختلف این گیاه، رنگ برگ ها و گل های متنوعی نیز دارند.
باید توجه داشته باشید که برای کاشت بذر حسن یوسف، آن را در محیط داخلی منزل، جایی که از سرما دور باشد، نگهداری کنید.

 

 

فراوانی حسن یوسف

فراوانی حسن یوسف

گل حسن یوسف

گل حسن یوسف

 

 

 

نحوه نگهداری از حسن یوسف

  • شرایط آبیاری گیاه حسن یوسف

حسن یوسف از آن دسته از گیاهانی است که نباید اجازه دهید خاک گلدان آن خشک شود. همیشه خاک آن را مرطوب نگاه دارید و درصورت خشک شدن خاک آن، آبیاری را انجام دهید. از آنجایی که حسن یوسف به سرما حساس است، بهتر است که در فصل زمستان و در هوای سرد آبیاری را کم کنید. حسن یوسف به مواد معدنی آب نیز حساس می باشد. اگر آبی که با آن گیاه خود را آبیاری می کنید سنگین می باشد، بهتر است که ابتدا آب را جوشانده و پس از خنک شدن آبیاری را انجام دهید.
اگر آبیاری حسن یوسف را به میزان نیاز آن انجام ندهید، برگ های آن شادابی خود را از دست داده و افتاده می شوند و اگر آبیاری را بیش از نیاز گیاه انجام دهید، برگ ها و ساقه های آن پژمرده و سیاه می شوند.
از آنجایی که حسن یوسف به آبیاری مداوم و منظم احتیاج دارد، بایستی زهکشی گیاه را نیز بطور منظم و با دقت انجام دهید تا آب های اضافه در گلدان آن نمانند و سبب خرابی گیاه نشوند.

 

  • نور مناسب گیاه حسن یوسف

همانطور که نور مستقیم خورشید برای حسن یوسف مناسب نیست و سبب سوختگی و تغییر رنگ برگ های آن و حتی از بین رفتن گیاه می شود، نور ناکافی نیز سبب زرد شدن آن شده و به برگ ها حالت علف گونه ای می دهد. بنابراین سعی کنید نور مناسبی را برای حسن یوسف خود فراهم نمایید، به طور مثال محیط پشت یک پنجره آفتاب گیر می تواند مکان مناسبی برای نگهداری حسن یوسف باشد.

 

  • رطوبت مناسب گیاه حسن یوسف

همانطور که قبلا به آن اشاره نمودیم، حسن یوسف به رطوبت کافی احتیاج دارد. علاوه بر خاک حسن یوسف که باید همیشه مرطوب باشه، محیطی که آن در آنجا زندگی میکند نیز باید رطوبت کافی داشته باشد. سعی کنید به طور مرتب اما با فاصله معینی برگ های آن را غبارپاشی نمایید.

 

  • خاک مناسب گیاه حسن یوسف

حسن یوسف در خاک معمولی و خاک باغچه نیز به راحتی ریشه زایی و رشد می کند. خاک برگ، ترکیب خاک های ماسه و کوکوپیت از دیگر خاک هایی است که برای گیاه حسن یوسف مناسب اند.

 

  • دمای مناسب گیاه حسن یوسف

دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد دمای مناسبی برای نگهداری حسن یوسف است. این گیاه در این بازه ی دمایی به خوبی رشد خواهد نمود.

 

چه موقعی باید گلدان گیاه حسن یوسف را تعویض نماییم ؟

بهترین زمان برای تعویض گلدان حسن یوسف فصل بهار می باشد. معمولا پس از آنکه گیاه شاخه و برگ های زیادی پیدا کرد، به طوری که گلدان برای آن کوچک به نظر می رسید، بهتر است گلدان آن را تعویض کرد.

 

تعویض گلدان حسن یوسف

تعویض گلدان حسن یوسف

 

نکاتی درباره هرس کردن گیاه حسن یوسف

ساقه های حسن یوسف رشد خوبی دارند و در شرایط خوب، ارتفاع زیادی می گیرند. بهتر است برای جلوگیری از تخریب برگ های زیرین و جلوگیری از خشک شدن آن ها، شاخه های بلند را کوتاه نمود.

 

هرس کردن گیاه حسن یوسف

هرس کردن حسن یوسف

 

 

روش های تکثیر گیاه حسن یوسف

  1. تکثیر به روش کاشت بذر
  2. تکثیر به روش قلمه در خاک
  3. تکثیر به روش قلمه در آب

 

 

  • تکثیر از طریق کاشت بذر

دردسترس ترین و ارزان ترین روش تکثیر حسن یوسف، تکثیر از طریق کاشت بذر آن می باشد. پس از کاشت بذر های این گیاه که تنوع رنگی بالایی در یک پاکت از آن نیز دارد، ۲ هفته زمان میبرد تا بذر ها از خاک بیرون زده و جوانه بزنند. برای کاشت آن ها درون گلدان و داخل محیط خانه نیازی به صبر کردن برای فرا رسیدن فصل مناسب آن را ندارید و فقط با فراهم نمودن نور و دمای مناسب، می توانید حسن یوسف خود را پرورش دهید.
برای اینکار ابتدا باید درون یک سینی با عمق کم مقداری خاک گلدان مرطوب بریزید و سپس بذر را لا به لای آن قرار دهید و روی آن را با یک لایه ی دیگر خاک بپوشانید. دقت داشته باشید که بذر حسن یوسف بسیار کوچک است و نباید لایه های خاک را ضخیم بریزید. برای فراهم نمودن رطوبت مورد نیاز گیاه می توانید برای آن یک محفظه ای پلاستیکی و یا شیشه ای ایجاد کنید تا گیاه در شرایط گلخانه ای به خوبی رشد نماید. پس از آنکه جوانه ها نمایان شدند، بایستی گیاه را به گلدان مورد نظر انتقال دهید.

 

 

کاشت بذر

کاشت بذر

 

 

  • تکثیر به روش قلمه در خاک

برای قلمه به این روش به یک عدد چاقوی تیز و تمیز ( یا قیچی باغبانی) نیاز داریم. قلمه های مورد نظر خود را بوسیله چاقو از گیاه جدا نمایید. دقت داشته باشید که برش را دقیقا از زیر گره برگ ها و بطور اریب بزنید. طول شاخه ای که برای قلمه در نظر می گیرید نباید از ۱۰ سانتیمتر کمتر و از ۱۵ سانتیمتر بیشتر باشد. سپس برگ های انتهایی قلمه را جدا کنید. این کار برای ذخیره انرژی گیاه جهت ریشه زایی بسیار مفید و ضروری است.
هنگامی که می خواهید قلمه های جوانه زده را به گلدان آماده شده برای کاشت منتقل نمایید، بایستی مواظب باشید که آن ها هیچ آسیبی نبینند و ریشه ها را سالم تا انتهایی ترین گره برگ داخل خاک مناسب فرو ببرید و اطراف آن را به خوبی پر کنید.
در این مرحله نیز می توانید از محفظه شیشه ای و یا پلاستیکی برای ایجاد محیط گلخانه ای استفاده نمایید، فقط دقت داشته باشید که محفظه با گیاه هیچ برخوردی پیدا نکند.
قلمه حسن یوسف شما در شرایط مناسب و نور غیرمستقیم خورشید تا ۲ الی ۳ هفته ریشه خواهد داد و جوانه خواهد زد.

 

 

قلمه در خاک

قلمه در خاک

 

  • تکثیر به روش قلمه در آب

این روش نیز همانند روش بالا روشی آسان برای قلمه زدن حسن یوسف می باشد. تمامی مراحل بالا را برای این روش نیز تکرار نمایید با این تفاوت که قلمه گیاه را بعد جدا کردن آن از گیاه مادر، درون آب قرار دهید و منتظر شوید تا ریشه دهد. سپس همانند قبل آن را در گلدان مناسب کاشته و در شرایط ذکر شده نگهداری نمایید.

 

 

قلمه در آب

قلمه در آب

قلمه در آب

قلمه در آب

 

بیماری های گیاه حسن یوسف

  • رنگ سیاه ساقه های حسن یوسف نشان دهنده آب زیاد و خاک نامناسب می باشد. در صورت مشاهده ساقه های سیاه رنگ، آبیاری را کاهش و خاک گلدان آن را تعویض نمایید.
  • نور ناکافی باعث از بین رفتن رنگ دانه های حسن یوسف شده و به برگ های آن حالت علفی می دهد. از طرف دیگر نور مستقیم خورشید نیز سبب سوختگی آن ها می شود.
  • در صورت مشاهده برگ های زرد و یا ریزش آن ها، آبیاری را کاهش و زهکشی مناسب انجام دهید.

 

بیماری های گیاه حسن یوسف

بیماری های گیاه حسن یوسف

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل