انواع گل

سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

شاید نام این گیاه آپارتمانی را کم شنیده باشید، اما سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی محسوب می گردد. حال کمی بیشتر با آن آشنا می شویم. با تیم گل همراه باشید.

 

معرفی سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

نام لاتین : Platycerium Bifurcatum

نام فارسی : سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

راسته : بسپایک ‌سانان

تیره : بسپایکیان

بومی : جزیره جاوا، گینه نو و شرق استرالیا در نیو ساوت ولز، کوئینزلند و جزیره لرد هوو

برگ های این گونه سرخس با دیگر سرخس ها متفاوت می باشد و همین تفاوت آن است که باعث خاص شدن سرخس شاخ گوزنی شده است. برگ های سبز این سرخ مانند شاخ های گوزن می باشد که علت نامگذاری آن به این اسم نیز همین مسئله است. سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم به ۱۷ گونه متنوع در جهان یافت می شود که زادگاه تمامی آن ها جنگل های استرالیاست.
از آنجایی که این گیاه در زادگاه خود بر روی تنه ی درختان رشد می کند و شاخه ها و برگ های آن فضا را پر می کنند، به سرخس هوایی نیز مشهور است. ریشه های این سرخس به خوبی درون تنه درخت فرو رفته و سخت می شوند. برای آنکه از این سرخس در محیط آپارتمان نگهداری کنید بهتر است که آن را بر روی سطوح مرطوب، گلدان های آویزان و یا دیواری رشد و نمو دهید. برای رشد هر چه بهتر و ماندگاری بیشتر آن، سطحی با پوشش چوب درخت و یا یک قسمت از تنه ی درخت سرخسی تهیه نمایید و سرخس شاخ گوزنی خود را بر روی آن پرورش دهید. ریشه های سرخس گلدار شاه سرخس ( سرخس سلطنتی) نیز گزینه ی مناسبی برای این کار می باشد. اگر هیچ کدام از موارد بالا را در دسترس نداشتید، می توانید از خزه الیاف بلند و یا پیتموس زبر استفاده نمایید.

 

خزه الیاف بلند

 

طول برگ های زیبای سبز-خاکستری رنگ سرخس شاخ گوزنی که درون گلدان های آویزان کاشته شده است، به ۶۰ سانتیمتر و یا حتی بیشتر می رسد. برای بستن و محکم نمودن جای سرخس در گلدان های آویزان از برگ های انتهایی آن که حالت گوشتی دارند و بر روی هم خم می شوند استفاده می شود. بین این برگ های گوشتی مانند یک سری برگ بسیار ریز رشد می کنند که در اصطلاح ” توله” نامیده می شوند.

 

توله

توله

اگر در فصل بهار که رطوبت مناسبی برای سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم دارد ( حدود ۵۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد) شاهد سیاه شدن پشت برگ های آن شدید، نگرات نشوید، این تغییر رنگ فقط بخاطر گرد های سیاهی است که بدان ” اسپور” می گویند. هنگامی که این اسپور ها رشد خود را کرده و ریختند، اگر خاک مرطوب باشد و شرایط مناسب رشد نیز فراهم باشد، سبز شده و سبب پرپشتی سرخس خواهد شد.
از این رو برای تکثیر آسان سرخس خود می توانید در اوایل فصل بهار، برگ های آن را به آرامی بتکانید تا اسپور های آن بر روی خاک بیوفتند، سپس بر روی آن ها آب غبارپاشی نمایید و صبر کنید. زمانی که اسپور ها جوانه زدند، آن ها را به گلدان جدیدی منتقل نمایید.

 

اسپور

اسپور

 

 

مراقبت و پرورش سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

  • شرایط آبیاری سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

اگر سرخس شاخ گوزنی را درون گلدان کاشته اید، باید همیشه خاک آن را مرطوب نگاه دارید. هر زمان که مشاهده نمودید خاک آن درحال خشک شدن می باشد ( خصوصا در فصل رشد گیاه) ، آن را آبیاری نمایید. به دلیل آبیاری فراوان این سرخس باید دقت داشته باشید که گیاه از زهکشی مناسبی نیز برخوردار باشد. حفره های گلدان آن را مرتبا چک نمایید. در صورتی که احساس کردید حفره ها برای خروج آب اضافه ی گلدان کافی نیستند، چند حفره ی جدید به آن اضافه کنید تا از پوسیده شدن ریشه های سرخس جلوگیری شود.

 

  • نور مناسب سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

همانند دیگر گیاهان آپارتمانی، سرخس شاخ گوزنی نیز بایستی از تابش مستقیم خورشید دور باشد، اما این بدان معنا نیست که نور ناکافی به برگ های آن رسد. رطوبت بالا، محیطی گرم و میزان معین و مناسبی از نور، شرایط ایده آل برای رشد سرخس شاخ گوزنی است.

 

  • رطوبت مناسب سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

همانطور که پیش تر درباره ی آن صحبت کردیم این گونه از سرخس به رطوبت بالایی احتیاج دارد و باید به طور مداوم غبارپاشی شود. همچنین آبی که با آن گیاه را غبارپاشی می کنید مهم است. آب نباید حاوی املاح طبیعی باشد و دمای آن بایستی با دمای محیط یکسان باشد. همچنین برای تامین رطوبت مورد نیاز آن می توانید از قرار دادن سنگ ریزه به همراه آب در زیر گلدان آن استفاده نمایید. دقت داشته باشید که ارتفاع آب نبایستی از نصف ارتفاع سنگ ریزه ها بیشتر باشد و کف گلدان با آب تماس پیدا کند. با انجام این کار هم گیاه را از پوسیدگی نجات داده اید و هم زحمت غبارپاشی روزانه را تقلیل نموده اید.

 

  • خاک مناسب سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

در تمام گیاهان که به تازگی رشد نموده اند، خاک از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و سرخس شاخ گوزنی نیز از این قائده مستثنی نیست. بهرین حالت برای سرخس های جوان خاکی مقوی با زهکشی عالی و برای سرخس های بالغ محیط شبیه سازی شده زادگاه آنها، یعنی تنه ی درخت و یا همان ریشه های دیگر سرخس ها که در بالا ذکر شد، می باشد.

 

  • دمای مناسب سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

دمای ۲۰ درجه سانتیگراد به همراه یک طیف نور مناسب، شرایط خوبی را برای این سرخس فراهم می کند. در صورتی که از طریق اسپور ها اقدام به تکثیر آن کردید، آن قلمه های جدید را نیز در یک شرایط گلخانه ای ( از محفظه پلاستیکی یا شیشه ای استفاده نمایید) با دمای ۲۱ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. پس از جوانه زدن سرخس های جدید، آن ها را درون گلدان هایی با قطر دهانه ی ۶ سانتیمتر بهمراه خاکی مرغوب بکارید و برای استحکام بیشتر، آن ها را به تکه هایی از پوست تنه ی درخت وصل کنید. سرخس شاخ گوزنی از طریق تقسیم بوته خود نیز تکثیر می یابد که در این حالت می توان سرخس های بالغ را به ۲ یا چند بوته تقسیم نمود. همچنین می توان آن ها را به تکه های مختلف برش داد؛ البته بایستی دقت داشت که هر تکه حاوی ریشه و برگ های بزرگ باشد. حال می توان آن ها را به عنوان سرخسی مجزا درون گلدان کاشت و در همان شرایط مناسب گفته شده نگهداری نمود. به یاد داشته باشید که تکثیر این گونه از سرخس نیازمند صبر می باشد و بایستی برای مشاهده نتیجه ی دلخواهتان منتظر نمایید.

 

  • کود دهی مناسب سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

برای تقویت سرخس شاخ گوزنی ۱ مرتبه در هفته به آن ( در قسمت مرکزی آن) کود مایع غنی بدهید. از کود های سنگین و کود هایی که مواد مغذی را یک باره و به میزان بالا در خاک رها می کنند استفاده نکنید.

 

 

چه موقعی باید گلدان سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم را تعویض نماییم ؟

بهترین گلدان برای سرخس شاخ گوزنی همان تنه درختان می باشد. در صورتی که آن ها را درون گلدان کاشته اید، خاک نرم و گلدان کوچک برای آن ها کفایت می کند. اما بهترین مکان برای این گیاه انگل مانند تکه های چوب است. شما می توانید با یک جوراب نازک زنانه و یا چسب های معمولی گیاه را به تنه ی درختان مرده بچسبانید. بهتر است ریشه آن را درون خزه با الیاف بلند بپیچانید تا رطوبت خود را از دست ندهند.

 

 

تعویض گلدان سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

تعویض گلدان سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

 

 

 

هرس کردن سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

برعکس دیگر گیاهان آپارتمانی، ازدیاد برگ های سرخس سبب افزایش زیبایی آن می شود. اما در برخی از موارد افزایش برگ ها، شیوع بیماری های قارچی را به دنبال داشته است. از طرفی دیگر هنگامی که برگ ها با یکدیگر بیش از اندازه تماس پیدا می کنند، رنگ آن ها رو به قهوه ای رفته و از زیبایی آن می کاهد. بنابراین پیشنهاد می شود سرخس را به چند دسته تقسیم کرده و هر کدام را به طور جداگانه با شرایط مناسبی که ذکر شد بکارید.

 

 

هرس کردن سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

هرس کردن سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

 

 

 

بیماری های سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

این گونه از سرخس در محیط هایی که رطوبت آن ها پایین می باشد، به نوعی کنه و شته مبتلا می شوند. راه حل مبارزه با آن ها سم مالاتیون است. یه یاد داشته باشید که پس از هر سمپاشی سرخس را با آب غبارپاشی کنید تا سموم اضافی از روی آن شسته شود.

 

 

بیماری های سرخس شاخ گوزنی بیفورکاتوم

 

جمع آوری شده توسط تیم گل

پست های مرتبط