انواع گل

گیاه پوست ماری

گیاه پوست ماری

گیاه پوست ماری یکی از گل های آپارتمانی است که به صورت آویزی از زیبایی آن بهرمند می شوند. برگ های این گیاه باعث جلب توجه و محبوبیت این گل در بین پرورش دهندگان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با تیم گل همراه باشید.

 

معرفی گیاه پوست ماری

نام لاتین: Fittonia

نام فارسی: فیتونیا، پوست ماری، برگ نعنایی، گیاه موزائیکی

نام علمی: Fittonia

راسته: نعنا سانان

تیره: پا خرسیان

بومی: بومی جنگل های بارانی گرمسیری در آمریکای جنوبی

گیاهی چند ساله، خزنده با برگ های زینتی متقابل دارای رگبرگ های رنگین است. این گیاه گرمسیری در گلخانه های گرم و مرطوب و محل های کم و بیش تاریک، بر خلاف گیاهان دیگر به خوبی رشد و نمو می کند. ساقه این گل ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر طول دارد و با کرک پوشیده شده است. برگ‌های آن تخم مرغی شکل به طول ۵ سانتیمتر به رنگ سبز معمولی با رگبرگ‌های سفید یا ارغوانی، صورتی یا قرمز که به برگ یک حالت مشبک می‌دهد.
گل‌های این گیاه کوچک و ریز و به رنگ زرد می‌باشد و زیاد جالب توجه نیست برای همین عموماً شاخه گل دهنده از روی گیاه حذف می‌شود.

ارقام مختلف این گونه به دو دسته verschaffeltii و argyroneura تقسیم می شوند. در دسته verschaffeltii رگبرگ ها اغلب به رنگ ارغوانی است و در نوع سفید نقره ای است که به برگ یک حالت مشبک می دهد. رنگ برگ ها در فیتونیا در فصل ها تغییر می کند.

 

گیاه پوست ماری

گیاه پوست ماری

 

گیاه پوست ماری

 

 

شرایط حفظ و نگهداری گیاه پوست ماری

  • شرایط آبیاری گیاه پوست ماری

پوست ماری به خشکی خاک حساس است. در صورت خشکی کشیدن برگ‌های آن چروکیده و نازک می‌شود در صورت استمرار برگ‌ها شروع به ریزش می‌کند، بنابراین سطح خاک باید مرطوب باشد. خاک خیس، محیط غرقاب آبیاری زیاد، خاک سفت بستر نامناسب، مانده آبی در بستر و زیر گلدانی باعث پوسیدگی ریشه و ساقه زرد شدن برگ‌های گل ریزش برگ و در نهایت مرگ گیاه می‌شود. برای آبیاری مجدد اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود، بعد اقدام به آبیاری مجدد کنید. از آب بدون املاح برای آبیاری و غبار پاشی برگ استفاده کنید. آب زیر گلدانی بعد هر بار آبیاری خالی کنید.

 

  • نور مناسب گیاه پوست ماری

پوست ماری نسبت به سایه مقاومت خوبی نشان می‌دهد گلدان را باید در مکانی نگهداری کرد که تا حدودی سایه باشد، تابش نور مستقیم آفتاب بخصوص از پشت شیشه به برگ های گیاه صدمه می‌زند و باعث نازک شدن برگ یا چروکیدگی آن و در نهایت ریزش برگ می‌شود، بهترین مکان در آپارتمان پنجره‌های رو به شمال است.

 

  • دمای مناسب گیاه پوست ماری

در تمام طول سال نیاز به گرما دارد. دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند، ولی ایده آل ترین دما برای نگهداری ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است، در دمای کمتر از ۱۵ درجه روند رشد گل کند شده در پاره‌ای از مواقع رشد متوقف برگ‌ ریزی شروع و در نهایت منجر به مرگ گیاه می‌شود، در دمای بالاتر از ۲۶ درجه نیاز به غبار پاشی برگ چند بار در روز دارد.

 

  • رطوبت مناسب گیاه پوست ماری

نیاز به رطوبت بالای محیط دارد. در صورت خشکی محیط حاشیه برگ ها چروکیده می‌شود. روزهای گرم سال به شکل روزانه و فصول سرد تقریباً هفته‌ای دو بار برگ‌ها را مه پاشی کنید، با آب بدون املاح اول صبح اقدام به مه پاشی کنید تا رطوبت اضافی در طول روز خشک شده و منجر به ابتلا به بیماری قارچی نشود. اسپری آب محیط اطراف گلدان یا استفاده از زیر گلدانی حاوی آب و سنگریزه به نحوی که انتهای گلدان با آب تماس نداشته باشد کمک زیادی در تأمین رطوبت مورد نیاز گیاه می‌کند.

 

  • خاک مناسب گیاه پوست ماری

پوست ماری به خاک سبک با زهکش بالا نیاز دارد. یک قسمت پیت ماس یک قسمت پرلیت بستر مناسبی برای فیتونیا است. چون ریشه‌های گل سطحی است و نیاز بالایی به رطوبت دارد. خاک سنگین باعث مانده آبی داخل گلدان و پوسیدگی ریشه می‌شود، زهکش گلدان را همواره چک کنید و از باز بودن عبوری آب مطمئن شوید.

 

  • کوددهی مناسب گیاه پوست ماری

پوست ماری برای رشد بهتر نیاز به کود دهی و تغذیه مصنوعی دارد، این گل را از فروردین تا اول مهر (بهار تا اول پاییز) هر دو هفته یک ‌بار به میزان دو گرم در یک لیتر آب به روش آبیاری کود دهی کنید.

 

چه موقع باید گلدان گیاه پوست ماری را تعویض نماییم؟

گلدان پوست ماری را هر سال اواخر بهار یا اوایل تابستان تعویض کنید، در همان زمانی که گلدان بقیه گیاهان استوایی ‌تان را تعویض می‌کنید. یک گیاه فیتونیای سالم به سرعت رشد می‌کند و پهن می‌شود، پس اگر گیاه فیتونیای بزرگی دارید و می‌خواهید آن را مدت طولانی در تراریوم نگهداری کنید، لازم است شاخسار و ریشه‌های گیاه را هرس کنید و به جای تعویض گلدان هر سال خاک گلدان را عوض کنید و خاک تازه برایش بریزید.

 

روش های تکثیر و پرورش گیاه پوست ماری

  1. تکثیر و پرورش گیاه پوست ماری از طریق تقسیم ریشه
  2. تکثیر و پرورش گیاه پوست ماری از طریق قلمه ساقه

 

  • تکثیر و پرورش گیاه پوست ماری از طریق تقسیم ریشه

در روش تقسیم ریشه هنگام تعویض گلدان که کل گیاه از گلدان قبلی بیرون آورده می‌شود بهترین زمان برای تکثیر پوست ماری است و هر قسمت از گل را به عنوان گیاهی مستقل در گلدان جداگانه کشت کنید.

 

تقسیم ریشه گیاه پوست ماری

 

  • تکثیر و پرورش گیاه پوست ماری از طریق قلمه ساقه

در بهار از نوک ساقه‌ها قلمه‌های به طول ۵ سانتیمتر جدا کنید. با کاتر یا وسیله تیز و ضد عفونی انتهای قلمه را برای چند دقیقه (کمتر از ۵ دقیقه) در محلول سم قارچ کش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچی قرار داده بعد آن را در بستری مرطوب و سبک کشت کنید. بهترین بستر برای قلمه پوست ماری مخلوط کوکوپیت و پرلیت یا پرلیت و پیت ماس یا کمپوست بذر و قلمه است. بعد کاشت قلمه گلدان را در مکانی با نور محیطی و دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد با رطوبت محیطی ۵۰ به بالا قرار دهید. برای تأمین نیاز آبی قلمه‌ها سطح خاک رطوبت از دست داد با اسپری تأمین رطوبت کنید.
اگر در محیط منزل اقدام به کاشت قلمه می‌کنید حتماً برای تأمین رطوبت گلدان را کاور کنید به نحوی که نایلون با برگ‌های گل تماس نداشته باشد.
روی نایلون چند حفره برای رد و بدل شدن هوا و عمل تهویه تعبیه کنید، سپس کمتر از دو تا سه هفته قلمه‌ها شروع به ریشه زایی می‌کند. با ظهور اولین برگ کم ‌کم نایلون را از روی گلدان بردارید تا قلمه‌ها به دمای محیط عادت کند و آبیاری را منظم کنید.

 

قلمه ساقه گیاه پوست ماری

 

آفات و بیماری های گیاه پوست ماری

  • اگر برگ‌های پوست ماری آویزان شد ساقه چروک و گل خودش را انداخت به خاطر رطوبت کم محیط و خشکی هوا است. در این گونه مواقع گلدان را با یک نایلون شفاف کاور کنید و آبیاری را منظم کنید .هر از گاهی گوشه کاور را باز بزارید تا هوا رد و بدل شود . بعد از چند روز دوباره برگ‌ها به حالت طبیعی خودش برمی‌گردد.
  • چروک شدن حاشیه برگ ها به دلیل هوای محیط گیاه گرم است و باید گیاه را به محیط خنک تر منتقل کنید.
  • ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها، به معنی استفاده بی اندازه از مواد شیمیایی براق کننده گیاه می باشد.
  • ریزش برگ ها و عدم رویش برگ های نو، به معنی سرما و یا بی آبی گیاه می باشد.
  • کوچک ماندن برگ ها و افزایش فاصله بین برگ ها به معنی کم نور بودن مکان گیاه می باشد.
  • بد فرم شدن برگ ها به دلیل وجود حشرات بر روی سطح گیاه می باشد که باید با سم حشره کش آن ها را از بین ببرید.
  • هوای سرد، دمای پایین یا تشنگی زیاد و خشکی خاک باعث می‌شود جوانه‌ها ظاهر نشود. همچنین موجب میشود تا برگ‌ریزی در گل اتفاق بیفتد. در این شرایط باید گلدان را به مکان گرم منتقل کرده و آبیاری را منظم و بر حسب نیاز گل انجام دهید.
  • نور محیطی کم و قرار گرفتن طولانی مدت گلدان در تاریکی باعث می‌شود برگ‌های جوان ریز و فاصله برگ‌ها روی ساقه از هم زیاد باشد.
  • خاک سفت محیط باتلاقی آبیاری زیاد و غرقاب کردن محیط بسته بودن حفره عبوری آب زهکش نامناسب باعث می‌شود برگ‌های فیتونیا زرد شده و ریزش پیدا کند. این موضوع مخصوصاً در مورد برگ‌های پایینی اتفاق می افتد.
  • برگ های نازک و چروکیده نشان خشکی خاک تشنگی گل یا تأثیر نور مستقیم آفتاب است. باید گل را به مکان سایه منتقل و آبیاری را منظم کنید.
  • کنه تار عنکبوتی
    کنه تار عنکبوتی شیره گیاه را می‌ مکد موجب زرد شدن برگ و ریزش آن و بستن تار عنکبوت در قسمت زیرین برگ می‌شود. در صورت مشاهده کنه تار عنکبوتی از سموم کنه کش استفاده کنید.
  • شپشک آرد آلود
    شپشک از شیره گیاه تغذیه کرده و روی برگ لکه‌های زرد رنگ ایجاد می‌کند و برگ‌ها زرد و خشکیده شده و می‌ریزد . این آفت ماده چسبناکی به نام عسلک تولید می‌کند که موجب چسبندگی سطح برگ می‌شود. در صورت مشاهده شپشک ابتدا گلدان مبتلا را از بقیه گیاهان جدا کرده بعد اقدام به حذف فیزیکی شپشک کنید .
    قسمت‌های خیلی آلوده را جدا کرده و از سم حشرات سیستمیک برای سم پاشی استفاده نمایید.

 

 

بیماری گیاه پوست ماری

آفت گیاه پوست ماری

 

 

بیماری گیاه پوست ماری

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل

پست های مرتبط