انواع گل

گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی یه گیاه مناسب برای آپارتمان است که به دلیل رشد بسیاری که در هر هفته دارد به گیاه یک اینچی نیز معروف می باشد و به دلیل برگ های آویزانش جلوه ی خاصی به منزل می دهد. با تیم گل همراه باشید.

 

معرفی گیاه برگ بیدی

نام لاتین: Tradescantia virginiana

نام فارسی: برگ بیدی

نام علمی: Tradescantia virginiana

راسته: برگ بید ‌سانان

تیره: برگ بیدیان

بومی: شرق ایالات متحده

گیاهی است با برگ های پهن که دربیشتر انواع آن روی آن ها رگه های سفید نواری شکل دیده می شود. برگ ها کرک دار و یا بدون کرک بوده که بسته به گونه رنگ های مختلف دارد. گل ها دارای سه گلبرگ و سه کاسبرگ است. ساقه ها خزنده یا بالا رونده بوده بوده و به عنوان گیاه سبد آویز کاربرد زیادی دارد. برگ بیدی می‌تواند آزادانه در تمام طول سال گل بدهد. معمولا گلهای آن صورتی، بنفش یا سفید هستند. برگ بیدی برای گلدان‌های آویزی بسیار مناسب است.

 

برخی از گونه های گیاه برگ بیدی

 

  • Andersoniana

برگ ها بدون کرک به رنگ سبز متوسط یا بنفش است. گل هل به رنگ سفید، قرمز یا صورتی دیده می شود.

 

 

گیاه برگ بیدی

 

  • Fluminensis

برگ ها بدون کرک و به رنگ سبز روشن است. در بعضی ارقام نوار های طولی سفید در برگ دیده می شود.

 

 

گیاه برگ بیدی

 

  • Pallida

برگ ها نیزه ای و به طول ۸-۱۵ سانتیمتر، به رنگ بنفش ارغوانی است و به نام قلب ارغوان (purple heart) معروف است.

 

 

گیاه برگ بیدی

 

  • Zebrine

برگ ها بدون کرک، به رنگ سبز مایل به آبی با نوار های طولی سبز نقره ای و سطح زیرین بنفش است.

 

 

گیاه برگ بیدی

 

  • Spathacea (موسی در گهواره)

سطح زیرین برگ ارغوانی و سطح بالایی سبز تیره است.

 

 

گیاه برگ بیدی

 

شرایط حفظ و نگهداری گیاه برگ بیدی

  • شرایط آبیاری گیاه برگ بیدی

اگر خاک گیاه را مرطوب (نه غرقاب) نگه دارید، بدون شک برگ بیدی رشد سالمی خواهد داشت. در فصل تابستان هفته‌ای یک بار گیاه را آبیاری کنید و با رسیدن زمستان، این میزان را به تقریبا ماهی یکبار کاهش دهید.
غرقاب شدن ریشه برگ بیدی باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. پس تنها هنگامی به آن آب بدهید که خاک کاملا خشک شده باشد. مطمئن شوید که گیاه بیش از حد آبیاری نشود.
بهتر است در فصل گرم دو یا سه بار در هفته آبیاری شود.

 

  • نور مناسب گیاه برگ بیدی

بهترین رشد برگ بیدی در مکان پرنور، اما با نور غیرمستقیم خورشید رخ می‌دهد. در صورت عدم دریافت نور کافی خورشید، طرح‌های زیبای سطح برگ آن در مرور زمان کمرنگ شده و ناپدید می‌شوند. البته مواظب باشید، چون نور زیادی هم سبب سوختن برگ های او می‌شود.
پس مکان ایده آل برگ بیدی، مکان های آفتابی است. اما در کل، برگ بیدی با مقدار کمی نور مستقیم خورشید و مقدار زیادی نور غیرمستقیم هم رشد می‌کند.

 

  • دمای مناسب گیاه برگ بیدی

همه انواع مختلف برگ بیدی، بازه دمایی ۱۸ الی ۲۳ درجه سانتیگراد را برای زندگی ترجیح می‌دهند. اما می‌توانند در دمای بالاتر (هوای گرم‌ تر) هم رشد خوبی داشته باشند.
اگر دما به کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد برسد، احتمال دارد رنگ برگ ها تغییر کرده و یا آسیب ببینند.

 

  • رطوبت مناسب گیاه برگ بیدی

برگ بیدی به میزان رطوبت هوا حساس نیست. حتی می تواند در بی آبی هم دوام بیاورد. اما به شرط اینکه نور کافی به آن بتابد. پس آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید و یا اگر در یک اتاق جنوبی هستید، آن را فقط کمی از پنجره دور کنید. (تا از تابش مستقیم افتاب آسیب نبیند)

 

  • خاک مناسب گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی می‌تواند به خوبی در خاک مخصوص گیاهان تزئینی رشد کند، به شرط اینکه بیش از حد آبیاری نشود. ایده‌آل ترین حالت برای خاک آن، ترکیب کردن کمی شن و ماسه با خاک گلدان معمولی است.

 

  • کوددهی مناسب گیاه برگ بیدی

این گیاه خیلی به کوددهی نیاز ندارد. اگر خاکی غنی برای کاشتن آن انتخاب کنید، نیازی نیست نگران کود دادن به برگ بیدی باشید.
اما برای تقویت بیشتر گیاه، می‌توانید هر دو ماه یکبار از کود محلول در آب استفاده کنید. این کود را به اندازه نصف قدرت آن رقیق کنید و به گیاه بدهید. کوددهی افراطی می‌تواند سبب از بین رفتن طرح‌های ظریف سطح برگ ها شود.
هرگز کود را به خاک خشک اضافه نکنید و حتما قبل از کوددهی کمی خاک را آبیاری کنید، به خصوص اگر از کود جامد استفاده می‌کنید.

 

هرس کردن گیاه برگ بیدی

برگ بیدی گیاهی با رشد سریع و متداوم است، به طوری که می‌تواند در مدتی کوتاه به گیاهی کاملا بد قیافه، ضعیف و علف مانند تبدیل شود. بریدن ساقه‌ها از محل رشد، ظاهر نامرتب گیاه را ازبین برده و به پر شاخ و برگ‌ تر شدن گیاه کمک می‌کند. حداقل ۲۵ درصد ساقه‌ها را مرتب هرس کنید.

 

چه موقع باید گلدان گیاه برگ بیدی را تعویض نماییم؟

اگر گلدان گیاه برگ بیدی را تغییر ندهید، آسیبی نخواهد دید. اما به طور کلی انتقال دادن آن به گلدانی بزرگ تر به طور سالیانه، برای آن سودمند خواهد بود.

 

روش های تکثیر و پرورش گیاه برگ بیدی

  • تکثیر و پرورش گیاه برگ بیدی از طریق ساقه یا قلمه

تکثیر برگ بیدی واقعا آسان است. کافی است یک تکه ۳ سانتیمتری از ساقه جدا کنید و آن را در گلدان با خاک تازه بکارید. این قسمت جدا شده باید دارای حداقل یک برگ هم باشد. نیازی به استفاده از کود و هورمون برای تحریک ریشه دادن نیست. آبیاری مداوم به تنهایی ریشه را تشویق کرده و در عرض چند هفته یک گیاه جدید به شما تحویل می‌دهد و بهتر است این کار در فصل بهار انجام شود.

 

 

تکثیر برگ بیدی از طریق ساقه

تکثیر برگ بیدی از طریق ساقه

 

آفات و بیماری های گیاه برگ بیدی

  • رایج‌ترین مشکلی که در نگهداری از برگ بیدی با آن مواجه می‌شویم، پوسیدگی و فاسد شدن ریشه است.
    این اتفاق در اثر آبیاری بیش از حد و یا کاشتن گیاه در خاکی با مقادیر خیلی زیاد الیاف طبیعی رخ می‌دهد. قبل از اینکه گیاه را در خاک جدید بکارید، به اندازه یک مشت ماسه یا پرلیت هم به آن اضافه کنید.
  • شپشک و کنه تار عنکبوتی بیشترین آفاتی هستند که برگ بیدی به آنها مبتلا می‌شود. آنها معمولا با یک شست و شوی ساده با آب از بین می‌روند.
  • دمای پایین یا کود بیش از حد می‌تواند سبب رنگ پریدگی برگها شود. تابش نور مستقیم خورشید هم ممکن است سوختگی برگها را به دنبال داشته باشد.

 

بیماری برگ بیدی

بیماری گیاه برگ بیدی

 

آفت برگ بیدی

بیماری برگ بیدی

 

 

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل