انواع گل

گیاه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری گیاهی است که قصد داریم امروز برای شما همراهان همیشگی تیم گل درباره آن صحبت کنیم. مثل همیشه همراه ما باشید.

 

معرفی برگ انجیری

نام لاتین : Monstra Deliciosa

نام فارسی : برگ انجیری

راسته : قاشق ‌واش‌ سانان

تیره : گل ‌شیپوریان

بومی : جنگل های گرمسیری جنوب مکزیک، تا جنوب پاناما

گیاه برگ انجیری یکی از پر طرفدارترین گیاهان آپارتمانی در میان مردم سرتاسر دنیاست. به طوری که مردم در محیط های آب و هوایی متفاوت این گیاه منحصر بفرد و زیبا را پرورش می دهند.
برگ های این گیاه دلیل محبوبیت زیاد آن در میان مردم می باشد. برگ انجیری دارای برگ های پهن با شکاف هایی عمیق است. این شکاف ها بصورت طبیعی بوده و در زادگاه اصلی برگ انجیری، از آن در برابر باران و باد های شدید محافظت می کنند، بدین گونه که این شکاف ها آب باران و باد های شدید را از خود عبور داده و مانع شکسته شدن برگ ها می شوند. همچنین برگ های برگ انجیری غیر سمی بوده و خطری برای افراد ایجاد نمی کند، اما میوه ی نارس این گیاه در زادگاه خود دارای حاوی اسید اگزالیک بوده که در بدن افراد سبب درد، تورم، تاول و گرفتگی صدا می شود. بعضی اوقات شیره برگ های آن نیز در برخی از افراد موجب حساسیت های پوستی می شود.
این گیاه دارای گل های زیبایی نیز می باشد، اما برگ های آن مانع محبوبیت آن ها شده است. گیاه مقاومیست و برای افراد آماتور در زمینه پرورش گل و گیاه گزینه ی بسیار مناسبی می باشد. اگر از برگ انجیری خود به خوبی مراقبت کنید، برگ های آن به ۵۰ سانتیمتر نیز خواهند رسید.

 

گل برگ انجیری

گل برگ انجیری

 

این گیاه در آب و هوای گرم و مرطوب رشد خوبی دارد و در برابر نوسانات دمایی منعطف است. برگ انجیری دارای ریشه های هوایی است که اگر در کنار خزه مرطوب قرار بگیرد به خوبی رشد می کند. لازم است که ریشه های هوایی برگ انجیری را به درون خزه ها هدایت کنید و هرگز آن ها را از گیاه جدا نکنید، این کار ساقه های گیاه برگ انجیری را مقاوم می کند. در برخی از مناطق مانند مکزیک، از این ریشه های هوایی برای ساخت سبد های چوبی استفاده می شود.
شکل برگ های هر یک از گیاهان برگ انجیری با دیگری کمی متفاوت است و آن به محل قرار گیری گیاه بستگی دارد. برخورد افراد و یا اشیاء به برگ های آن سبب تغییر شکل و حالت در برگ انجیری می شود.

 

 

شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری

  • شرایط آبیاری گیاه برگ انجیری

بیشترین حساسیت این گیاه آب است. برای آن که بعد از یک آبیاری، آبیاری دیگر را انجام دهید، حتما باید قبل از آن ازخشک بودن خاک آن مطمین شوید. برای این کار یک قطعه چوب ( و یا انگشت خود) را درون خاک آن کرده و اگر به اندازه ی ۲ تا ۳ سانتیمتر آن خشک بود و خاک به چوب نچسبید آبیاری را انجام دهید، در غیر این صورت برای آبیاری مجدد ۲ تا ۳ روز دیگر نیز صبر نمایید. البته می بایست در فصل گرم تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش داد و در هنگام گرمای شدید غبارپاشی نیز صور ت گیرد.

 

  • دمای مناسب گیاه برگ انجیری

برگ انجیری به سرما و دمای بیش از حد پایین حساس می باشد و حداقل دمای مناسب برای آن ۱۳ درجه سانتیگراد می باشد. در دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد گیاه از بین خواهد رفت. همچنین حداکثر دمای مناسب برای گیاه برگ انجیری دمای ۳۰ درجه سانتیگراد می باشد که در این دما حتما باید گیاه را غبار پاشی کرد و رطوبت مورد نیاز آن را فراهم نمود.

 

  • خاک مناسب گیاه برگ انجیری

خاک هایی مانند خاک برگ و خاک جنگلی که جزء خاک های سست و سبک محسوب می شوند، برای برگ انجیری گزینه ی مناسبی هستند. خاک های نامرغوب سبب رشد نامناسب برگ های گیاه شده و حتی حالت دندانه ای آن را نیز از بین میبرد. مخلوط خاک برگ و پیت ماسه و یا خاک باغچه، بهترین ترکیب برای رشد بهتر برگ انجیری است.

 

  • رطوبت مناسب گیاه برگ انجیری

همانطور که در بالا نیز گفتیم، در فصول گرم حتما باید برگ های گیاه را حداقل ۲ بار در هفته غبارپاشی کرد. برای تامین رطوبت لازم خاک برگ انجیری، ابتدا یک ظرف در زیر گلدان آن قرار دهید و آن را پر از سنگ ریزه کنید، سپس درون آن را آب بریزید. دقت داشته باشید که گلدان نباید با آب درون ظرف تماس داشته باشد.

 

 

روش های تکثیر گیاه برگ انجیری

  1. کاشتن بذر آن
  2. خواباندن ریشه های هوایی آن
  3. قلمه ساقه آن

 

  • کاشتن بذر آن

به دلیل محبوبیت زیاد گیاه برگ انجیری، تقریبا اکثر گلخانه ها بذر این گیاه را دارند. شما می توانید بذر آن را تهیه کرده و آن را درون کمپوست بکارید. تا جوانه زدن بذر ها از آن مراقبت کرده و پس از آن گیاه را درون یک گلدان مناسب کاشته و با توجه به شرایط محیطی مناسب فوق نگهداری کنید.

 

بذر

 

  • خواباندن ریشه های هوایی آن

همانطور که قبلا اشاره کردیم بهتر است ریشه های هوایی برگ انجیری را از آن جدا نکنیم، اما از آن ها می توان برای تکثیر آن استفاده نمود. برای این کار باید بدون آنکه ریشه ها را از برگ انجیری جدا کنید آن ها را درون خاک یک گلدان دیگر بکارید و از آن مراقبت نموده تا جوانه بزند. حال می توانید آن را از گیاه اصلی جدا کنید.

 

 

خواباندن ریشه های هوایی

 

  • قلمه ساقه آن

فصل بهار بهترین زمان برای قلمه زدن ساقه های این گیاه می باشد. چند ساقه بالغ از گیاه خود را با قیچی و یا چاقو جدا کنید و آن ها را درون گلدان با کمپوست مناسب بکارید ( قطر دهانه ی گلدان باید ۱۲ سانتیمتر باشد). قلمه را طوری بکارید که برگ ها انتهایی ساقه ی آن از خاک بیرون بمانند و تا عمق کمی فرو رفته باشد. برای آنکه قلمه به اطراف خم نشود، یک چوب و یا میله آهنی را بعنوان تکیه گاه در خاک فرو کرده و قلمه را به آرامی به آن ببندید. شرایط گلخانه ای بهترین شرایط برای نگهداری قلمه برگ انجیری است. می توانید روی قلمه را با یک کیسه پلاستیکی سوراخ سوراخ شده بپوشانید تا رطوبت خوبی برای آن فراهم نمایید. کیسه را پس از گذشت چند هفته و ریشه زدن گیاه بردارید و خاک آن را با کودهای محلول در آب غنی کنید.

 

 

قلمه

قلمه

 

 

 

بیماری های گیاه برگ انجیری

  • نور ناکافی سبب توقف رشد گیاه شده و باید آن را در محیطی با میزان نور مناسبی که قبلا شرح داده ایم نگهداری کنید.
  • همانند اکثر گیاهان آپارتمانی دیگر، غبارپاشی برگ های آن در معرض تابش آفتاب سبب ایجاد لکه های سوختگی بر روی برگ های زیبای آن می شود. به خاطر داشته باشید که برگ هایی که دارای سوختگی شده اند را از گیاه جدا نمایید.
  • اگر برگ هایی را مشاهده کردید که شکاف های آن ها متفاوت اند و مانند دیگر برگ های آن نیستند، نگران نشوید؛ این امر بسیار طبیعی است. اما اگر شاهد دفرمه شدن برگ ها و شکاف های آن ها شدید باید محل گیاه را تغییر دهید تا آن را از صدمه های فیزیکی حفظ نمایید.
  • سرمای بیش از اندازه موجب پدیدار شدن لکه هایی به رنگ سیاه و زخم مانند بر روی برگ های آن می شود. گیاه را در دمای محیطی مناسب که پیش تر گفتیم نگهداری نمایید.
  • در صورت گرسنه گذاشتن گیاه برگ انجیری برگ های آن بی حال و کمرنگ می شوند. سعی کنید با کوددهی مناسب و منظم ( ۱ بار در هفته) عناصر مورد نیاز آن را برایش فراهم نمایید.
  • از طرفی دیگر کم آبی سبب قهوه ای شدن نوک برگ های آن می شود. خاک گلدان برگ انجیری را مرتبا چک کنید تا از میزان مورد نظر خشک تر نشود، خصوصا در فصل گرم تابستان.
  • برگ انجیری نیز به سمپاشی احتیاج دارد، در غیر اینصورت ممکن است کنه قرمز بر روی آن ایجاد شده و حالت تار عنکبوتی روی برگ ها ایجاد کند و موجب رنگ پریدگی آن ها شود.
  • حشره آفت بر روی برگ ها زخم هایی سفید و پنبه مانند ایجاد می کند که بایستی ۲ هفته ۱ بار تا بهبودی کامل آن را سم پاشی کنید.
  • زرد یا قهوه ای رنگ شدن برگ های انتهایی و زیرین گیاه در فصل زمستان نشانه ی آبیاری بیش از حد آن می باشد. به فاصله ی بین دو آبیاری دقت نمایید. هر ۲ هفته ۱ بار آبیاری مناسب است.

 

 

 

بیماری ها بیماری ها بیماری ها بیماری ها بیماری ها بیماری ها بیماری ها بیماری ها بیماری ها بیماری ها

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل