انواع گل

گل چمچه‌ ای

گل چمچه‌ ای

یکی دیگر از گل های خانواده ی گل شیپوریان، گل چمچه‌ ای و یا همان اسپاتی فیلوم می باشد. در اینجا تیم گل تمامی نکات لازم برای مراقبت از این گل زیبا را برای شما عزیزان بیان می کند. با ما همراه باشید.

 

معرفی گل چمچه‌ ای

نام لاتین : Spathiphyllum

نام فارسی : گل چمچه ای

نام علمی : اسپاتی فیلوم

راسته : قاشق ‌واش ‌سانان

تیره : گل شیپوریان

بومی : آمریکا جنوبی

گل چمچه ای که با نام اسپاتی فیلوم نیز شناخته می شود، یکی از گل های زیبا از خانواده گل شیپوریان است که نه تنها در آمریکای جنوبی که زادگاه آن است بسیار محبوب می باشد؛ بلکه در دیگر مناطق دنیا نیز افراد بسیاری این گل زیبا را در آپارتمان خود پرورش می دهند. گونه ی Spathiphyllum wallisii مشهورترین گونه از ۴۰ گونه متنوع گل چمچه ای و یا همان اسپاتی فیلوم می باشد. دلیل محبوبیت زیاد آن، گل های سفید رنگ زیبا و برگ های براق و نوک تیزی که همیشه نیز سبز رنگ هستند می باشد. قد این گل بین ۴۵ تا ۶۰ سانتیمتر است که این مقدار در گونه های مختلف آن متغییر می باشد. از دیگر گونه های این گل می توان مونالوا، ابلق و سنسیشن را نیز نام برد. گل های سفید رنگ زیبای آن به صورت استوانه ای شکل به طول ۳ سانتیمتر و در اواخر فصل زمستان تا اوایل فصل بهار و تابستان رشد می کنند و معمولا تا ۴ الی ۱۰ هفته عمر دارند.
نکته ی جالب درباره این گل آن است که با وجود سمی بودن تمام اجزای آن ( تماس دست با شیره ی آن سبب حساسیت می شود) ، توانایی تصفیه هوای محیط را دارد. او قادر به تصفیه ی گازهایی مانند استون، فرمالدئید، متیل، تولوین، بنزن و مونوکسید کربن هوا را داراست.
این گل دارای ساقه های بسیار کوچک است و اطراف گل استوانه ای آن را یک برگ به شکل قاشق ( spathe) احاطه نموده که سبب شباهت آن به گل آنتوریوم شده است.

 

 

گل چمچه ای

گل چمچه ای

گل آنتوریوم

گل آنتوریوم

 

 

شرایط نگهداری گل چمچه ای

  • شرایط آبیاری گل چمچه ای

گل چمچه ای از آن دسته گیاهانی است که برای آبیاری به آب فاقد املاح معدنی نیاز دارد. برای آبیاری آن آب را به مدت ۱ الی ۲ روز درون یک ظرف بریزید و بگذارید بماند. پس از آنکه فلوراید و کلر موجود در آب ته نشین شد و همچنین دمای آن نیز به دمای محیط رسید، می توان آبیاری را انجام داد. خاک گلدان گل چمچه ای باید در همه مواقع دارای رطوبت باشد. میزان آبیاری این گل در میزان نور های متفاوت متغییر است. اگر آن را در محیط پرنور نگهداری می کنید، آبیاری را افزایش دهید و بلعکس. برای آنکه موقع مناسب آبیاری را بهتر و دقیق تر متوجه شوید، یک چوب یا شیئ تیز را به اندازه ۳ سانتیمتر وارد خاک گلدان آن کنید، اگر که خاک گلدان به آن نچسبید و خشک بود بدان معناست که موقع آبیاری فرا رسیده است. در تابستان فواصل بین آبیاری ها کوتاه تر و در زمستان این فاصله افزایش می یابد. در صورتی که گل را بیش از نیازش آبیاری کنید بی حال شده و برگ های آن نیز سیاه شده و می پوسد.

 

 

آبیاری گل چمچه ای

 

  • نور مناسب گل چمچه ای

گل چمچه ای علاقه مند به سایه است و در نور متوسط رشد خوبی خواهد داشت. بدیهی است که تابش مستقیم نور خورشید برای آن مضر است و سبب سوختن برگ های آن و مانع رشد گل های آن می شود. از طرفی دیگر نور بسیار کم نیز برگ ها را نازک، رنگ پریده و گلدهی را کاهش می دهد. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان این گیاه پشت پنجره های شمالی و غربی خانه است.

 

نور مناسب گل چمچه ای

 

 

  • دمای مناسب گل چمچه ای

از آنجایی که زادگاه گل چمچه ای منطقه ای گرمسیر است، دمای پایین برای این گل اصلا مناسب نیست. بهترین دما برای نگهداری از آن دمایی بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتیگراد می باشد. این گل در دمای زیر ۱۳ درجه سانتیگراد از بین خواهد رفت.

 

 

دمای مناسب گل چمچه ای

 

  • خاک مناسب گل چمچه ای

یکی دیگر از عواملی که سبب رنگ پریدگی و عدم رشد مناسب برگ ها و گل این گیاه می شود، خاک نامرغوب می باشد. یکی از ترکیبات خاک مناسب برای آن ترکیب خاک های برگ، پرلیت و پیت ماس است. ترکیب خاک های پرلیت، برگ و کوکوپیت نیز از دیگر ترکیبات مناسب برای گل چمچه ایست.

 

 

خاک مناسب گل چمچه ای

 

  • کود مناسب گل چمچه ای

این گل از آن دسته از گیاهانی است که برای رشد به خاک غنی احتیاج دارد. از کود های دارای منیزیم و آهن در فصول رشد آن یعنی بهار و تابستان استفاده نمایید. درصورتی که آنه و منیزیم به اندازه کافی به این گل نرسد، برگ های آن زرد شده و رشد آن متوقف می شود. برای آنکه گلدهی آن را افزایش دهید بایستی از کود کریستالون قرمز استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که کوددهی بیش از اندازه نیز سبب قهوه ای شدن نوک برگ های آن می شود.

 

 

کود مناسب گل چمچه ای

 

چگونگی تکثیر و پرورش گل چمچه ای

گل چمچه ای در درون خود دارای بذر می باشد که می توان از آن برای تکثیر استفاده کرد. بعد از آنکه گل های آن به رنگ قهوه ای درآمدند و یک لایه ی پوششی روی بذر ها شکل گرفت، با چاقوی تیزی آن لایه را شکافته و بذر ها را خارج نموده و آن ها را در یک لایه خاک سطحی مرطوب می کاریم و روی آن را نیز لایه ی نازک خاک دیگر می پوشانیم. آن را در محیطی با دمای ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد و نور مناسب و کافی ( نور کافی سبب تسریع رشد جوانه های آن می شود) قرار دهید.

دقت داشته باشید که جوانه ها را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگاه دارید. افزایش رطوبت سبب رشد هر چه بهتر جوانه های آن می شود؛ بنابراین با ایجاد یک محفظه پلاستیکی و یا شیشه ای در اطراف بذر ها می توان محیط گلخانه ای مناسبی را برای آن فراهم نمود. درصورت مساعد بودن شرایط محیطی، بذر ها پس از گذشت ۱۰ روز جوانه می زنند و به تدریج تکثیر یافته و زیاد می شود. هنگامی که برگ های آن به حجم انبوهی رسید، می توان آن را به چندین دسته تقسیم نمود و هر دسته را بطور جداگانه درون گلدان کاشت.

بایستی توجه داشته باشید که عمق کاشت دسته ی جدید در خاک با عمق کاشت گل مادر یکسان باشد.

 

تکثیر و پرورش گل چمچه ای

تکثیر و پرورش گل چمچه ای

 

 

هرس کردن گل چمچه ای

برگ هایی از آن که رفته رفته خشک شده اند را از انتهای آن ها نزدیک به سطح خاک از گل جدا کنید. همچنین ساقه ی گل های خشک شده را نیز از همان ناحیه قطع کنید.

 

 

هرس کردن گل چمچه ای

 

بیماری های گل چمچه ای

  • همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، آبیاری بیش از اندازه ( و یا آب سنگین) سبب قهوه ای رنگ شدن نوک برگ های گل چمچه ای می شود. رطوبت ناکافی نیز از دیگر عوامل قهوه ای شدن نوک برگ های آن است.
  • در صورت مشاهده ی لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ ها و یا جمع شدن نوک برگ ها به بالا، کوددهی را کاهش دهید. برای آنکه کود ها بطور کامل از روی ریشه های گل پاک شود خاک را آبیاری نموده و آب زیادی را حتما از ته گلدان خارج نمایید.
  • اگر آب اضافی از گلدان گل چمچه ای خارج نشود و آبیاری زیاد صورت گیرد، شاهد زرد شدن برگ های زیبای این گل خواهیم شد. دمای پایین و خشکی خاک گلدان آن نیز موجب بی حالی و زردی برگ ها می شود.
  • همچنین آبیاری بیش از اندازه و دمای بسیار پایین سبب نوعی قارچ شده که در نهایت موجب سیاه شدن برگ های این گل می شود.
  • اگر گل چمچه ای شما گل نمی دهد به دلیل آنست که نور کافی و مواد مغذی لازم برای گلدهی بدان نرسیده است. برای تقویت هر چه بهتر گل های آن، پس از فراهم نمودن نور کافی و کوددهی مناسب، دسته های بالغ را از آن جدا کنید تا گلدهی آن متوقف نشود. بهترین فصل برای انجام اینکار فصل بهار است.
  • اگر برگ های گل چمچه ای شما در حال چروکیده شدن هستند، رطوبت محیط نگهداری آن را افزایش دهید. بهتر است در این شرایط ۲ مرتبه در روز برگ های آن را غبارپاشی کنید.

 

 

بیماری های گل چمچه ای

 

 

بیماری های گل چمچه ای

 

بیماری های گل چمچه ای

بیماری های گل چمچه ای

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل