انواع گل

گل پرنده بهشتی

پرنده بهشتی

گل پرنده بهشتی دارای ظاهری زیبا که نماد شادی و بهشت است، می باشد. نام آن نیز از این ظاهر زیبا گرفته شده است. گل زبان پرنده، منقار درنا و گل درنا، از نام های دیگر این گل است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با تیم گل همراه باشید.

 

معرفی گل پرنده بهشتی

نام لاتین: Strelitzia reginae

نام فارسی: مرغ بهشتی، پرنده بهشتی

نام علمی: Strelitzia reginae

راسته: زنجبیل سانان

تیره: گل بهشتیان

بومی: آفریقای جنوبی

این گل فقط ۵ گونه دارد که تمامی آن ها دائمی، همیشه سبز و حساس به سرما هستند. در مناطق معتدله به شرایط گلخانه ای نیاز دارد. گونه ی مورد نظر ارتفاع آن حدود یک متر است. دارای برگ های سبز و نسبتا روشن است که روی دمبرگی دراز به طول حدود ۴۵ سانتیمتر قرار دارد. مجموعه برگ های گیاه یک حالت بادبزنی به خود می گیرند. گل آذین در انتهای ساقه ای به طول متوسط یک متر تشکیل شده است و شامل اسپاتی سبز رنگ با لبه های قرمز رنگ بوده که به شکل قایق می باشد و از درون آن گلچه هایی خارج می شوند که دو رنگ بوده و جام گل آبی و کاسه گل زرد یا نارنجی است. گل کاملا باز شده شبیه پرنده در حال پرواز است. هر بوته پرنده بهشتی می تواند تا ۱۰ شاخه گل تولید کند. پرنده بهشتی جهت گلدهی به دمای نسبتا پایینی نیاز دارد و به همین دلیل این گیاه در ایران در روزهای زمستانی به گل می‌نشیند. بعد از کاشت جوانه های این گیاه، حداقل سه سال طول می‌کشد تا اولین گلدهی خود را داشته باشد. جالب است بدانید که عملکرد گل با افزایش سن گیاه بیشتر می‌شود و ممکن است بعد از گذشت ۵ یا ۶ سال در فصل رشد گلهای بیشتری تولید کند.

 

گونه های پرنده بهشتی

 

  • Strelitzia reginae

پرنده بهشتی

  • Strelitzia juncea

پرنده بهشتی

  • Strelitzia alba

پرنده بهشتی

  • Strelitzia nicolai

پرنده بهشتی

  • Strelitzia caudate

پرنده بهشتی

شرایط حفظ و نگهداری گل پرنده بهشتی

  • شرایط آبیاری پرنده بهشتی

نیاز آبی آن بالا است. این گل در طول تابستان حدود مرداد ماه دارای یک دوره رکود کوتاه بوده که در این مدت نباید آبیاری شود. این کار سبب گلدهی بهتر در زمان های رشد می شود.

 

  • نور مناسب گل پرنده بهشتی

به حداقل ۶ ساعت نور مستقیم و کامل نیاز دارد اما اگر نور شدید باشد بایستی سایه ایجاد نماییم. در فضای بسته و آپارتمان بهتر است در جایی قراردهید که دارای نور زیاد و فیلتر شده باشد در زمستان نیز میتواند نور مستقیم را تحمل کند. اگر چه دوره ی نوری بر گلدهی بی تاثیر است اما شدت نور میتواند در تولید گل نقش داشته باشد که با کاهش آن تولید گل نیز کاهش می یابد. نور کم سبب می‌شود که گیاه مواد مورد نیازی که برای گلدهی از طریق فتوسنتز از نور خورشید دریافت می‌کند را در دسترس نداشته باشد و به همین دلیل نتواند به طور طبیعی گلدهی داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که نور مصنوعی نیز مانند نور طبیعی برای گلدهی و رشد این گیاه خوب است.

 

  • دمای مناسب گل پرنده بهشتی

این گل نسبت به سرما حساس بوده و در مناطق معتدل باید در گلخانه پرورش داده شود. دمای مناسب در شب ۱۰-۱۳ درجه سانتیگراد و در روز ۲۰-۲۲ درجه سانتیگراد است. گونه reginae گونه ای است که برای محصول دهی در زمستان در گلخانه های گرم و مرطوب کشت می شود. دمای بالا باعث رشد سریع برگ می شود. و دمای پایین برای تولید گل لازم است، امادر همان زمان دمای هوای کمتر از ۱۳ درجه سانتی گراد باعث کند شدن رشد برگ و دمای بالای ۱۷ درجه سانتی گراد رشد و نمو را افزایش می دهد.

 

  • رطوبت مناسب گل پرنده بهشتی

گل پرنده بهشتی رطوبت بالا ( ۵۰ -۷۰) را دوست دارد. با استفاده از جزیره در زیر گلدانی و یا قرار دادن یک ظرف آب در کنار آن و سپس تبخیرآب، می توانید رطوبت گیاه را تامین نمایید.

 

  • خاک مناسب گل پرنده بهشتی

در خاک قلیایی رشد بهتری دارد با این حال در اکثر خاک ها می تواند رشد کند. عمق خاک در زمین اصلی یا گلخانه بایستی حدود ۵۰ سانتیمتر بوده و از حاوی مواد آلی و کود دامی پوسیده باشد. همچنین مطلوب ترین خاک برای این گل ترکیبی از خاک باغچه، شن درشت یا پرلیت و کود دامی پوسیده است تا نیاز های گیاه را رفع کند.

 

  • کوددهی مناسب گل پرنده بهشتی

در فصل های رشد (بهار و زمستان) به کوددهی منظم احتیاج دارد. در غیر این صورت می‌توانید سطح خاک را به خاکی جدید و غنی از مواد معدنی تعویض کنید تا گیاه تغذیه شود. در پاییز و زمستان بهتر است کوددهی را کم و یا کاملا متوقف کنید.

 

چه موقع گلدان گل پرنده بهشتی را تعویض نماییم؟

تعویض گلدان باعث تسریع رشد گیاه می‌شود. اگر می‌خواهید گیاهتان رشد بیشتری داشته باشد می‌توانید هر سال گلدان آن را عوض کنید. توجه نمایید حتما از گلدان های عمیق استفاده کنید تا ریشه ها فضای کافی برای گسترش را داشته باشند.

 

روش های پرورش و تکثیر گل پرنده بهشتی

 

  1. پرورش و تکثیر گل پرنده بهشتی از طریق بذر
  2. پرورش و تکثیر گل پرنده بهشتی از طریق تقسیم بوته
  3. پرورش و تکثیر گل پرنده بهشتی از طریق جوانه انتهایی

 

  • پرورش و تکثیر گل پرنده بهشتی از طریق بذر

بذر در بهار کشت می شود. تندش بذر ها نامنظم بوده و ۳ تا ۵ ماه طول می کشد. در سال اول پایه بذری در گلدان نگهداری می شود. در سال دوم و سوم گیاه رشد خوبی کرده و از سال سوم به بعد در محل اصلی که حاوی خاک غنی و سبک است،در یک گلخانه گرم و مرطوب کشت می شود و در سال های چهارم تا هفتم گل تولید می کند.

 

بذر گل پرنده بهشتی

بذر گل پرنده بهشتی

 

  • پرورش و تکثیر گل پرنده بهشتی از طریق تقسیم بوته

زمان انجام تقسیم بوته در دوره رکود آن یعنی اواسط تابستان است. از هر بوته مادری ۱۰-۱۲ گیاه جدید به وجود می آید که بهترین آنها نگهداری و بقیه حذف می شوند. این پا جوش ها ظرف ۲-۳ سال بعد به گل می روند.

 

  • پرورش و تکثیر گل پرنده بهشتی از طریق جوانه انتهایی

در این روش شاخه زایی با حذف جوانه انتهایی جهت افزایش سرعت تکثیر صورت می گیرد. ابتدا تقسیم بوته انجام شده و ریشه های هر بوته به طول ۲۰ سانتیمتر حفظ شده و بقیه حذف می شوند و جهت بدست آوردن فعالیت طبیعی مجدد و افزایش ریشه، بوته ها در گلدان های مجزا کشت می شوند. جوانه انتهایی توسط یک برش مثلثی و کل پایه غلاف های برگ و برگ ها در تماس با ریشه ها حفظ می شوند. به این ترتیب جوانه انتهایی حذف شده و پس از ۲ تا ۶ ماه، جوانه های جانبی نمو پیدا کرده و تعداد جوانه های به وجود آمده از ۲ تا ۳۰ عدد در هر بوته بسته به سن و اندازه بوته متغیر خواهد بود و کل دوره ازدیاد با این روش یک سال به طول می انجامد.

 

برداشت و نگهداری

هنگامی که اولین گلچه از غلاف خارج شد بایستی برداشت شود.
در انبار با دمای ۱۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴-۷ روز قابل نگهداری است. عمر گلجایی آن ۷-۱۰ روز است. برای باز شدن سریع غنچه ها گل ها را در دمای ۲۲ درجه سانتیگراد در یک محلول غذایی که ترکیبی از ساکارز، اسید سیتریک و سیترات هیدروکسی کوئینولین است، قرار می دهند. این مواد علاوه بر تسریع شکوفایی، دوام گل را نیز افزایش می دهد.

 

آفات و بیماری های پرنده بهشتی

 

  • پژمردگی باکتریایی و فساد ریشه

یک بیماری قارچی است که توسط بذر منتقل می شود. بذر را پس از خنک شدن و خشک شدن در بستر استریل شده بایستی کشت نمود.

 

  • این گل تقریبا یک گل بدون آفت می باشد اما حشراتی که می توانند به این گیاه صدمه بزنند شامل سپردار، شپشک آرد آلود، مگس سفید و شته می باشند. این آفات را یا استفاده از حشره کش های سیستمیک می توان کنترل نمود.

 

آفت پرنده بهشتی

آفت پرنده بهشتی

بیماری پرنده بهشتی

بیماری پرنده بهشتی

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل