انواع گل

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار گلی است که نسبت به سرما و خشکی، مقاوم و گیاهی قانع می باشد که پرورش دهندگان به راحتی می توانند آن را پرورش دهند و در اکثر فصل های سال از زیبایی آن بهرمند شوند. جهت پرورش این گل زیبا با تیم گل همراه باشید.

 

معرفی گل همیشه بهار

نام لاتین: Calendula officinalis

نام فارسی: گل همیشه بهار

نام علمی: Calendula officinalis

راسته: مینا سانان

تیره: کاسنیان

بومی: جنوب اروپا و به طور گسترده ای در شمال اروپا (تا جنوب انگلیس) و جاهای دیگر در مناطق معتدل گرم  و مرطوب

همیشه بهار یکی از رایج ترین گل های فصلی است. نام آن از کلمه ی Calendae، به معنی اولین روز ماه گرفته شده است چون تقریبا در تمام سال گل می دهد. از جاهای گرم تا منطق خیلی سرد قابل کشت است. این گیاه به عنوان یک گل یک ساله، در برنامه گل کاری قرار می گیرد اما می تواند به صورت علفی چند ساله به زندگی خود ادامه دهد که در این حالت گل ها مرغوبیت سال اول را ندارند. لذا کمتر به صورت چند ساله کشت و کار می شود. گل ها ۳-۵ سانتیمتر قطر داشته و به تنهایی در انتهای ساقه گل دهنده قرار دارند، به رنگ های زرد و نارنجی دیده می شود. امروزه ارقام گل سفید هم اصلاح شده است. دارای انواع کم پر و پر پر است. ارتفاع بوته ها بسته به رقم ۳۰-۶- سانتیمتر است. در انواعی از آن که ساقه ها یا دمگل طویل و قوی و گل های درشت دارند از گل بریده آن استفاده می شود. اغلب به عنوان مرز بین سایر گل ها کاشته می شود، چون رنگ زرد آن باعث می شود رنگ سایر گل ها بهتر نمایان شود. گل همیشه بهار در شب جمع شده و حالت بسته و نیمه بسته به خود گرفته و در روز باز می شود. در اثر مالش برگ و گل آن بوی خوبی استشمام می شود. خاصیت دارویی داشته و برای درمان بیماری های پوستی به کار می رود.
گلدهی گل همیشه بهار در فصل بهار است و تا اواخر پاییز گلدهی ادامه دارد.

 

رنگ زرد همیشه بهار

رنگ زرد همیشه بهار

رنگ نارنجی همیشه بهار

رنگ نارنجی همیشه بهار

 

خواص دارویی گل همیشه بهار

 

  • از دمنوش آن برای رفع عفونت های گوش و درمان گلو درد استفاده می نمایند همچنین برای درمان نفخ معده، روده، ورم و التهاب معده مفید است.
  • کاهش فشار خون از دیگر فواید دمنوش آن است.
  • افزایش تعریق بدن
  • رفع زخم های واریسی
  • ضد آفتاب طبیعی
  • ضماد گل همیشه بهار به صورت موضعی باعث درمان آکنه، سوختگی و خراشیدگی می‌شود.

 

دمنوش همیشه بهار

دمنوش همیشه بهار

 

شرایط حفظ و نگهداری گل همیشه بهار

  • شرایط آبیاری گل همیشه بهار

از نظر نیاز آبی، خاک باید همیشه مرطوب باشد. اگرچه نسبت به خشکی مقاوم است اما خشکی خیلی زیاد باعث عدم گلدهی می شود. تولید کنندگان برای تولید گیاهان با ساقه های محکم و نیز افزایش عمر گلدانی، آبیاری را کم می کنند. آبیاری زاد باعث زردی برگ‌ها، کاهش گلدهی و موجب پوسیدگی قسمت‌های پایین گیاه و از بین رفتن بوته‌ها می‌شود. پس از مشاهده ی خشکی سطح خاک آبیاری را آغاز نمایید. آبیاری به موقع باعث افزایش گلدهی و گلدهی مناسب می شود.

 

  • نور مناسب گل همیشه بهار

همیشه بهار گیاه خوبی برای تابستان است اما نور زیاد در زمانی که دمای هوا نیز گرم است می‌تواند منجر به کاهش گلدهی و سوختگی برگ‌ها شود، بایستی در سایه کاشته شود تا کیفیت، طول ساقه و اندازه گل افزایش یابد. در زمستان حداکثر شدت نور باید برای آن فراهم شود. اگر شدت نور گلخانه خیلی کم و دما خیلی بالا باشد گل های ریز و ساقه های ضعیف حاصل می شود.

 

  • دمای مناسب گل همیشه بهار

کاملا به سرما مقاوم است و در هوای سرد بهترین رشد را دارد. دمای مناسب برای آن ۱۰ درجه سانتیگراد است. در انواع پاکوتاه گلدانی دمای ۲۱ درجه سانتیگراد در روز و ۱۶-۱۷ درجه سانتیگراد در شب مناسب است. همیشه بهار درجه حرارتهای پائین را بخوبی تحمل می کند حتی برای مدت محدودی قادر به تحمل درجه حرارتهای زیر صفر است. بذر این گیاه در دمای ۸ تا ۱۰ درجه سانتی گراد پس از۴ تا ۵ روز جوانه می زند.

 

  • رطوبت مناسب گل همیشه بهار

خاک گل همیشه بهار بایستی همیشه مرطوب باشد اما رطوبت خیلی زیاد و غرقابی بودن خاک باعث پوسیدگی ریشه ی گیاه و زرد شدن برگ های گل می شود.

 

  • خاک مناسب گل همیشه بهار

یه طور کلی در مقابل خاک حساسیتی نداشته و در اکثر خاک ها می توان به کشت آن اقدام کرد اما خاکی که دارای نفوذ پذیری بالا، زهکشی خوب و مقداری مواد آهکی داشته باشد باعث رشد بهتر این گل می شود. فراهم کردن خاک این گل به این شکل است که ابتدا بر روی سطح زمین به ارتفاع حدود ۱۰-۱۵ سانتیمتر کود دامی بسیار پوسیده و یا خاک‌ برگ ریخت و سپس این مواد را با خاک تا عمق حدود ۳۰سانتیمتر مخلوط کرد.

 

  • کوددهی مناسب گل همیشه بهار

در هر ماه یک مرتبه از کود با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۱۰-۱۰-۵ استفاده نمایید تا به گلدهی گیاه کمک بیشتری شود.

 

هرس گل همیشه بهار

از آن جا که گلبرگ های پژمرده به طور طبیعی می ریزند نیاز به سر چینی ندارد مگر این که بخواهیم از ریزش بذر جلوگیری کنیم. با چیدن گلبرگ های پژمرده می توان سبب تحریک گلدهی و مدت دار شدن فصل گلدهی شد.

 

هرس گل همیشه بهار

 

 

کاشت گل همیشه بهار در گلدان

 

  1. گلدان کوچکی را انتخاب نموده و آن را با خاک مناسب پر کنید. توجه داشته باشید بافت خاکهایی که در آن همیشه بهار کشت می شود باید طوری باشد که عمل تهویه به سهولت انجام گیرد و زهکشی خوبی داشته باشد، بنابراین خاک رسی اصلا برای کاشت این گل مناسب نیست.
  2. بذر گیاه را در عمق ۲ تا ۳ سانتی متر خاک قرار دهید و روی آن را با لایه نازکی از خاک (در حدود نیم سانتیمتر) به آرامی بپوشانید.
    لازم است بعد از کاشت بذر بلافاصله گلدان را به طور کامل آبیاری کنید به طوریکه آب از ته گلدان خارج شود.
  3. در طول مدت جوانه زدن همواره خاک گلدان را مرطوب و نه خیس نگه دارید. مراقب باشید هنگام آبیاری گلدان، بذرها جابه جا نشوند. برای اینکار آبیاری را آرام انجام داده و از دست خود به عنوان مانعی برای کاهش فشار آب کمک بگیرید.
  4. در حدود دو هفته بعد از کاشت بذرها جوانه خواهند زد. از این زمان به بعد، آبیاری را هنگامی انجام دهید که سطح خاک گلدان خشک شده باشد.

گل همیشه بهار به سرعت رشد می کند و گلها غالباً از اواخر بهار (اوایل خرداد) باز شده و قابل برداشت می شوند.

 

گل همیشه بهار در گلدان

 

روش های پرورش و تکثیر گل همیشه بهار

 

  • پرورش و تکثیر گل همیشه بهار از طریق بذر

این گل دارای بذر خشن و درشت است که در مهر ماه کشت می شود و در نقاط سرد تر می توان در ابتدای بهار نیز به کشت آن اقدام کرد ولی در این حالت گل های کوچک و ضعیف تری تولید می کند با آنکه به طور مستقیم کاشته می شود انتقال نشاء آن هم میسر است. گاهی برای اینکه از آن بیشتر استفاده شود در دماهای مختلف در چند نوبت می کارند.

 

بذر گل همیشه بهار

بذر گل همیشه بهار

 

آفات و بیماری های گل همیشه بهار

 

  • شته از رایج ترین آفت این گل است اما به راحتی با صابون ضد حشره و یا حشره کش‌ها از میان می‌روند.
  • بیماری های قارچی که در نتیجه آب و هوای گرم و مرطوب یا بارانی حاصل می‌شود. اگر قارچ‌ها یا کپک‌ها زیاد شدند، باید از قارچ کُش‌ها استفاده نمایید.
  • کمبود نور موجب ریز شدن گل‌ها، عدم شکوفایی گل‌ها و یا حتی عدم گلدهی گیاه می‌شود. همچنین احتمال شیوع برخی بیماری‌های قارچی بخصوص سفیدک پودری بسیار افزایش می‌یابد.

 

بیماری گل همیشه بهار

 

بیماری گل همیشه بهار

 

آفت گل همیشه بهار

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل