انواع گل

گل شاه پسند

گل شاه پسند

گل شاه پسند از گیاهانی است که محبوبیت بسیاری دارد. نگهداری و پرورش آن در باغچه نسبت به آپارتمان طرفداران بیشتری دارد زیرا تماس دست با آن باعث بروز حساسیت های زیادی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم گل همراه باشید.

 

معرفی گل شاه پسند

نام لاتین: Verbena

نام فارسی: شاه پسند

نام علمی: Verbena

راسته: نعناسانان

تیره: شاه پسندیان

بومی: اروپا و آمریکا

در جنس verbena بیش از ۲۵۰ گونه وجود دارد. در بین آن ها گونه های یکساله، دوساله و دائمی و گیاهان مقاوم به سرما یافت می شود. اکثر ارقام شاه پسند روی زمین پهن شده و گسترش می یابند. دارای برگ های کوچک و بیضوی با بریدگی های عمیق تر در حاشیه است.
برگ و ساقه از کرک های ریز پوشیده شده است. گل ها که چتری شکل هستند، در رنگ های مختلف صورتی، قرمز، آبی، سفید و بنفش با مرکزی به رنگ سفید و کرم دیده می شود.
در گل کاری دو نوع شاه پسند مورد استفاده قرار می گیرد. یکی شاه پسند پا کوتاه که بلندی آن حدود ۲۰-۴۰ سانتیمتر است و ساقه هایش حالت خزنده دارد. گل آن در تمام رنگ های ساده به جز رنگ زرد دیده می شود. تمام اندام های گیاه به جز گلبرگ ها از کرک های خشن پوشیده شده است. دلیل نگهداری و پرورش این گیاه به عنوان گیاهی زینتی گل های زیبای آن است که گاهی رنگ بندی آن بسیار زیبا می باشد. بخصوص اینکه گل های این گیاه مورد علاقه بسیار زیاد پروانه ها است و موجب جمع شدن تعدادی پروانه در اطراف خودش می شود.
نوع دیگر شاه پسند شامل گیاهان پا بلند، دارای شاخه های بدون برگ یا کم برگ، انبوه و چهار گوش است.
شاه پسند زود به گل رفته در بهار، تابستان و پاییز گل می دهد و با اولین سرمای سخت از بین می رود. اگر در گلدان کشت شود با نگهداری در شرایط مطلوب گلخانه یا منازل در زمستان به گل می رود. از خصوصیات شاه پسند دگر باروری است که در اثر این ویژگی به طور طبیعی تلاقی صورت گرفته و به راحتی رنگ های مختلف و هیبرید های طبیعی در آن بوجود می آید. حذف گل های پژمرده گلدهی آن را طولانی تر می کند. در بعضی از انواع آن گل ها با گذشت زمان تغییر رنگ می دهد و در یک زمان چندین رنگ در یک گل مشاهده می شود.

 

رنگ قرمز شاه پسند

رنگ قرمز شاه پسند

رنگ آبی شاه پسند

رنگ آبی شاه پسند

رنگ صورتی گل شاه پسند

رنگ صورتی گل شاه پسند

رنگ سفید شاه پسند

رنگ سفید شاه پسند

 

خواص گل شاه پسند

 

  • عصاره برگ تازه ضد باکتری و به طور سنتی در برزیل به عنوان تب بر، ضد نفخ و در درمان سیستم تنفسی استفاده می شود.
  • عصاره متانولی برگ نشان داده شده التیام زخم های معده و همچنین جلوگیری از توسعه زخم اثنی عشر در موش است.
  • خاصیت ضد روماتیسمی (Antirhumatic) جوشانده ی برگ های آن، که به آب حمام افزوده می شود.

 

گونه های مهم

  • Hybrida
    گل های آن در رنگ های قرمز، سفید، آبی، صورتی کم رنگ و غیره مشاهده می شود. ارتفاع آن ۱۵-۲۵ سانتیمتر است.

گل شاه پسند

 

  • Venosa
    گل های آن فقط بنفش است. ارتفاع و گسترش بوته آن به ۵۰ سانتیمتر می رسد. نسبت به گونه قبل به سرما حساس تر است و سرمای اواخر پاییز را نمی تواند تحمل کند. گل های آن نیز درشت تر از گونه قبلی است.

گل شاه پسند

 

شرایط حفظ و نگهداری گل شاه پسند

  • شرایط آبیاری گل شاه پسند

این گیاه نیاز آبی کمی دارد و به خشکی خاک مقاومت نسبتا خوبی دارد. آبیاری بیش از اندازه موجب کاهش گلدهی گیاه میشود. اگرچه شاه پسند به خشکی مقاومت خوبی دارد اما آبیاری منظم این گیاه می تواند منجر به گلدهی بهتر این گیاه شود.

 

  • نور مناسب گل شاه پسند

در مکانی که در طی روز حداقل ۵-۶ ساعت از نور مستقیم آفتاب بهره مند است این گیاه را بکارید. کمبود نور از جمله عوامل عدم گلدهی مناسب شاه پسند و زرد شدن برگ های گیاه است که اگر با رطوبت نیز همراه شود احتمال شیوع بیماری های قارچی همانند سفیدک پودری وجود دارد.

 

  • دمای مناسب گل شاه پسند

گرمای هوا را به خوبی تحمل می کند و مشکلی با هوای گرم ندارد. البته در هوای بسیار گرم بخصوص اگر با خشکی خاک نیز مواجه شود از بین نمی رود اما گلدهی آن کاهش می یابد. سرمای هوا را حداقل تا ۱۰ درجه سانتیگراد تحمل می کند. هر مقدار که به چنین دمایی نزدیک شویم از رشد و گلدهی گیاه کاسته میشود، به تدریج برگ هایش زرد می شود و گیاه از بین خواهند رفت. اگر هوا به شکل ناگهانی سرد شود، برگ ها تیره رنگ و سیاه رنگ و گل ها نیز تیره و قهوه ای شده و می ریزند.
با نزدیک شدن دما به صفر درجه قسمت هوایی گیاه به تدریج از بین می رود و در ۲- درجه سانتیگراد این قسمت به طور کل می خشکد اما قسمت زیرزمینی می تواند زنده باقی بماند و با گرم شدن هوا مجدد قسمت هوایی از آن بروید. اما اگر هوا سردتر از این شود، قسمت زیرزمینی نیز از بین خواهد رفت.

 

  • رطوبت مناسب گل شاه پسند

به رطوبت متوسطی نیاز دارد و رطوبت زیاد را تحمل نمی کند. اگر در مناطق گرم زندگی می کنید سعی کنید که لایه ای به ضخامت حدود ۳-۸ سانتیمتر از خاک برگ در اطراف ساقه گیاه پخش کنید. وجود این لایه به تاخیر در تبخیر آب و مرطوب نگه داشتن خاک پای گیاه در روزهای گرم کمک می کند. با این حال به رطوبت دائمی نیاز ندارد.

 

  • خاک مناسب گل شاه پسند

زمین زهکشی شده را ترجیح می دهد اما در مورد غنی بودن خاک زیاد حساسیت ندارد. شاه پسند درختچه ای نسبت به خاک سختگیر نیست و تقریبا در هر نوع خاکی می روید البته وجود خاک با زهکش خوب که آب را در خود نگه نمی دارد به رویش آن کمک می کند زیرا وجود رطوبت همیشگی در اطراف ریشه های آن منجر به کاهش گلدهی این گیاه می شود.
این مسئله بخصوص زمانی که قصد پرورش این گیاه را در گلدان دارید به خوبی رعایت کنید. یعنی از مخلوط های خاکی که در آنان حتما از موادی مانند خاک برگ، کوکوپیت، پرلایت، پیت موس و شن وجود دارد استفاده کنید.

 

  • کوددهی مناسب گل شاه پسند

کوددهی اگر بیش از اندازه باشد باعث می شود گیاه مقدار زیادی ساقه و برگ تولید کند و کمتر گل بدهد. یک بار کوددهی در اول بهار و یک بار اول تابستان کافی می باشد ( فرمول ۱۰-۱۰۱-۱۰)
مثلا میتوانید از مخلوطی همانند یک قسمت خاک معمولی+ یک قسمت خاک برگ+ یک قسمت مخلوط کوکوپیت به همراه پرلایت استفاده کنید. همچنین کوددهی بیش از اندازه نیز چنین مسئله ای ایجاد می کند و منجر به رویش برگها و ساقه و کاهش گلدهی آن میشود. بنابراین کافی است که یک بار در ابتدای بهار و مرتبه دوم در ابتدای تابستان با کودی کامل با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ این گیاه را کود دهید.

 

هرس کردن گل شاه پسند

برای هرس شاه پسند باید تا حدود اواخر زمستان صبر کرد. سپس شاخه های گیاه را طوری قطع کرد که حدود ۳۰ سانتیمتر از آنان باقی بمانند. ساقه های باقی مانده را با لایه ای از کودپوسیده دامی+ خاک برگ که حداقل ۱۰ سانتیمتر ضخامت دارد باید پوشاند.
وجود این لایه به حفاظت از شاخه ها در برابر سرمای زمستانه کمک قابل توجهی می کند. در بهار صبر کنید تا آخرین یخبندان ها نیز تمام شود و سپس این پوشش را کنار بزنید. سپس می توانید قسمت های صدمه دیده از سرمای زمستانه را در این زمان از سال کوتاه کنید. قسمت های سالم می توانند به خوبی و با سرعت رشد کنند و ساقه های جدید را تولید کنند.

 

روش های پرورش و تکثیر گل شاه پسند

 

  1. پرورش و تکثیر گل شاه پسند از طریق بذر
  2. پرورش و تکثیر گل شاه پسند از طریق قلمه

  • پرورش و تکثیر گل شاه پسند از طریق بذر

معروف ترین روش افزایش آن بذر است. زمان کاشت بذر آن می تواند اواخر شهریور در گلخانه یا خزانه باشد. همچنین می تواند بذر آن همراه بذر گل های بهاره بعد از برطرف شدن سرما در هوای آزاد کشت شود. قبل از کشت توصیه می شود که بذر ها به مدت ۲۴ ساعت در آب خیسانده شود تا جوانه زدن آن آسان شود. پس از تولید ۴ تا ۵ برگ آن ها را سربرداری می کنند تا شاخه های جانبی رشد کنند.
بذرهایی که اصلا آب جذب نمی کنند شانسی برای جوانه زنی ندارند. بذرها باید در بستری سبک که همواره مقداری از رطوبت را در خود دارد کاشت. بنابراین میتوان از پیت موس+ خاک برگ و یا کوکوپیت+ پرلایت برای کاشت بذرها استفاده کرد. بر روی بذرها نیز لایه نازکی از شن بریزید البته به نحوی که خیلی پوشانده نشوند. بذر این گیاه برای جوانه زنی به نور نیاز دارد. پوشاندن سطح گلدان با یک پلاستیک به حفظ رطوبت هوا کمک کرده و این عمل نیز به جوانه زنی بذرها کمک می کند.
دمای حدود ۲۴ درجه سانتیگراد به جوانه زنی بذرها کمک می کند و جوانه زنی بذرها حدود ۱۴ الی ۶۰ روز طول می کشد. گیاهان جوان حاصل از بذر را زمانی به فضای باز منتقل کنید که دمای هوا نیز درحود ۲۴ درجه باشد.

 

بذر گل شاه پسند

بذر گل شاه پسند

 

  • پرورش و تکثیر گل شاه پسند از طریق قلمه

در بعضی کشور ها از طریق خوابانیدن یا قلمه افزایش می یابد. برای افزایش به وسیله قلمه از شاخه های جوان بوته های داخل گلخانه یا شاسی گرم که از سال قبل نگهداری شده اند در بهار قلمه گیری می شود و پس از ریشه دار کردن به زمین اصلی منتقل می شود.
طول قلمه در حدود ۱۵-۲۰ سانتیمتر و با داشتن حداقل سه برگ و یا سه گره (محل اتصال برگها به ساقه) تهیه کرد. برگهای پایین قلمه را حذف کنید و آنان را در بستری همانند مخلوط خاک برگ + شن و یا خاک برگ + کوکوپیت و پرلایت بکارید.
البته قبل از کاشتن قلمه ها، مخلوط را به خوبی مرطوب کرده و بعد از آن نسبت به کاشت قلمه ها اقدام کنید. اگر در هنگام کاشت حدود یک سوم طول قلمه در خاک فرو رود کافی است .
اگر در گلدان می کارید، گلدان حاوی قلمه ها را در اتاقی نسبتا گرم و به دور از نور خورشید قرار دهید و مراقب خشک نشدن بستر کاشت باشید اما در آبیاری زیاده روی نکنید زیرا ممکن است قلمه ها بپوسند و از بین بروند. ریشه دهی معمولا در طی ۳-۴ هفته انجام می شود و بعد از گذشت ۱-۲ ماه دیگر می توان این گیاهان جوان را به گلدان هایی مستقل منتقل کرد.

 

قلمه گل شاه پسند

قلمه گل شاه پسند

 

آفات و بیماری های گل شاه پسند

  • آفات برای این گیاه مزاحمت ایجاد نمی کنند اما هر چند وقت یکبار برگ های گیاه را به دلیل وجود شته ها، شپشک ها و کنه های تار عنکبوتی بررسی نمایید.
  • به سفیدک پودری حساس است و برای پیشگیری از آن نباید روی بوته ها آب پاشی کرد.
  • لکه برگی قارچی و پوسیدگی ریشه از دیگر بیماری های قارچی گل شاه پسند است. شرایط سرد و مرطوب و عدم وجود نور کافی از جمله شرایط مساعد برای شیوع این بیماری های قارچی است.

 

بیماری گل شاه پسند

بیماری گل شاه پسند

آفت گل شاه پسند

 

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل

پست های مرتبط