انواع گل

گل بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی گلی زیبا دارای گلبرگ های مخملی در رنگ های آبی، قرمز، صورتی، بنفش می باشد. پرورش و نگهداری این گل مخصوصا در آپارتمان بسیار راحت است. این گل نسبت به شرایط محیطی حساسیت کمی داشته، به همین منظور یکی از گیاهان همیشه گل دار است. با تیم گل همراه باشید.

معرفی گل بنفشه آفریقایی

نام لاتین: Saintpaulia

نام فارسی: بنفشه آفریقایی

نام علمی: Saintpaulia

راسته: نعناسانان

تیره: جسنریان

بومی: تانزانیا و مناطق هم جوار جنوب شرقی کنیا، با تمرکز در کوهستان های انگورو

بنفشه آفریقایی گلی زیبا با جذابیت بسیار بالایی می باشد. از جمله ویژگی هایی که باعث جذابیت این گل شده می توان به رنگ های مختلف آن، فرم این گل، برگ های مخملی و کرک دار که رنگ آن سبز تیره است، اشاره کرد. بنفشه آفریقایی در برابر محیط حساسیت بسیاری دارد ولی اگر شرایط دلخواه خود را پیدا کند، یکی از گیاهانی است که اکثر اوقات گل دارد پس بایستی توجه و مراقبت لازم از این گل را انجام داد تا در طول سال از تماشای گل های آن لذت برد. بنفشه ی آفریقایی دارای تنوع رنگی بالایی می باشد، سفید، صورتی، زرشکی، بنفش و ارغوانی از رنگ های این گل زیبا می باشند. این گل با نور و روشنایی رابطه ی خوبی دارد، در زمستان به نور کامل خورشید احتیاج دارد ولی بایستی در تابستان از تابش نور مستقیم خورشید بر روی این گل حفاظت نمود. بنفشه آفریقایی را در محیط بسته نیز می توان پرورش داد و می توان برای تامین نیاز به نور این گل از نور غیر طبیعی مانند مهتابی استفاده نمود. ضرورتی ندارد که این روشنائی مداوم باشد، می توان بعضی اوقات نیز چراغ خاموش باشد. برتری فضای بسته و استفاده از نور غیرطبیعی نسبت به فضای آزاد در این است که برگ های آن دستخوش سوختگی نخواهند شد.

 

انواع گل بنفشه آفریقایی

انوع، رنگ ها و شکل های گل بنفشه آفریقایی در طی سال های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده، مشهور ترین و معروف ترین آن ها به ۳ دسته تقسیم می شود که به شرح زیر می باشد:

  1. کم پَر
  2. نیمه پُر پَر
  3. پُر پَر 
  • کم پر یا single ، دارای دو کیسه گرده مشخص می باشند، ۵ گلبرگ مشخص دارد که در وسط به هم چسبیده اند، سه گلبرگ زیرین بزرگ تر از دو گلبرگ بالا می باشند.
  • گونه ی نیمه پر پر یا Semidouble دارای ۶-۹ گلبرگ می باشد. گاهی به ظاهر ۵ گلبرگ مشاهده می نمائید ولی تعدادی گلبرگ زیر کاکل این گل در وسط پنهان شده است. این گل بیشتر از دو کیسه گرده دارد.
  • این نوع که پرپر یا Double نامیده می شود ۱۰ گلبرگ یا بیش از آن را داراست. (دو ردیف گلبرگ به بالا) . بیشتر از دو کیسه گرده دارد.

لبه دار Edged که در حاشیه ی بیرونی خطی باریک یا پهن به رنگ دیگر دارد. این نوع لبه سفید یا ژنوا ( Geneva ) به هر فرم و شکلی دیده می شوند.

زنگوله زیر شاخه ی کم پر و فرم آن شبیه زنگوله است.

گونه ی فانتزی fantasy که ممکن است به هر شکل و رنگی باشد. گلبرگ های آن بر روی رنگ زمینه دارای نقطه هایی از رنگ دوم به شکل خال خالی یا لکه لکه می باشند.

فری fringed دارای شکل ملایم یا تند که در قسمت بیرونی گلبرگ ها می باشد. احتمال دارد به هر فرم و نوعی باشد.

گونه ی زنبور wasp زیر شاخه ی کم پر و دارای گلبرگ های باریک است.

دو طیف two_tone  دارای دو یا بیشتر طیف از یک رنگ را داراست. نوع و شکل مختلفی دارد.

کیمرا یا شیمر (chimera) دارای راه راه های منشعب از مرکز که مانند چرخ درشکه است.

ستاره star دارای ۵ گلبرگ یکسان و مساوی می باشد. این گونه ممکن است زیر شاخه ی هر سه دسته ی اصلی باشد. در نوع پر پر گلبرگ های بیشتری دارد ولی شکل ستاره ای خود را حفظ می نماید.

چند رنگ multicolor که دارای تنوع رنگی ۲ به بالا است.

 

گل بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی

رنگ آبی گل بنفشه آفریقایی

رنگ آبی گل بنفشه آفریقایی

 

 

رنگ صورتی گل بنفشه آفریقایی

رنگ صورتی گل بنفشه آفریقایی

رنگ قرمز گل بنفشه آفریقایی

رنگ قرمز گل بنفشه آفریقایی

 

 

 

شرایط نگهداری و پرورش بنفشه آفریقایی

  • شرایط آبیاری گل بنفشه آفریقایی

بستر بنفشه آفریقایی بایستی همیشه مرطوب باشد، آبیاری فتیله ای و آبیاری از روی خاک روش های آبیاری این گل می باشد اما بهترین روش آبیاری نگهداری گلدان در آبی است که دمای یکسانی با محیط داشته، در این صورت آب کم کم از طریق روزنه های ته گلدان در خاک نفوذ کرده و پس از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه باعث مرطوب ماندن خاک می شود. به دلیل اینکه خاک نباید غرقابی باشد آب زیر گلدانی را پس از مدت زمان گفته شده خالی نمائید. برخورد آب با برگ های این گل سبب آسیب به برگ ها می شود به همین منظور جریان آب بایستی از سطح خاک انجام شود.

 

  • نور مناسب گل بنفشه آفریقایی

این گل زیبا برای رشد نیاز چندان زیادی به نور ندارد ولی جهت رشد بهتر و گلدهی ماندگار در طول سال بایستی نور مورد نظر این گل را برطرف نمود. نور مناسب این گل به میزان متوسط و یا کمی زیاد نور نیاز داشته و باید از تابش مستقیم نور خورشید به این گل جلوگیری کرد، زیرا این امر باعث صدمه به گل و سوختگی آن می شود. اگر این گل را در مکانی پرورش می دهید که نور مناسب ندارد می توانید از لامپ یا مهتابی سفید رنگ استفاده نمائید.

 

  • نگهداری گل بنفشه آفریقایی در محیط های کم نور

برای ایجاد فضای نوری این گل به فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری آن از نور های مصنوعی مانند مهتابی یا نورهای فلورسنت استفاده نمائید. برتری این روش نسبت به نور طبیعی در فضای آزاد این است که امکان سوختگی برگ های بنفشه آفریقائی کمتر خواهد شد. نیاز نیست به طور مداوم نور مصنوعی به این گل بتابد، در زمان مشخص احتیاج نوری این گل را برطرف نمائید، بایستی توجه داشته باشید اگر این گل را در آپارتمان و فضای بسته پرورش می دهید جهت حفظ و نگهداری بهتر بنفشه آفریقایی نیاز نوری آن را تامین نمائید. این گل در آفریقای شرقی پرورش داده می شود بنابراین جهت استفاده از این گل بایستی شرایط رشد آن را فراهم نمائید.

 

  • دمای مناسب گل بنفشه آفریقایی

دمای ایده آل برای بنفشه آفریقایی ۲۲ درجه می باشد. بهترین دما برای رشد بهتر و گل دهی بیشتر بین ۱۸ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است. حداقل دمایی که گل بنفشه آفریقایی تحمل می کند ۱۳ درجه سانتیگراد و حداکثر دما ۳۲ درجه سانتیگراد می باشد. مطلوب ترین دما برای گلدهی و رشد بهتر این گل بین ۱۸-۲۶ درجه سانتیگراد می باشد ولی دمای مورد نیاز آن ۲۲ درجه سانتیگراد است.

 

  • رطوبت مناسب گل بنفشه آفریقایی

با قرار دادن و نگهداری بنفشه آفریقایی در زیر حباب های شیشه ای و یا اتاق های شیشه ای مانند آکواریوم می توان رطوبت مورد نیاز این گل را تامین کرد. اگر رطوبت مورد نیاز این گل کمتر از ۵۰% باشد به برگ ها آسیبی جدی وارد شده و باعث زخم شدن آن ها می شود و اگر کمتر از ۷۰% باشد عملیات گلدهی این گل را دچار اختلال می کند.

 

  • خاک مناسب گل بنفشه آفریقایی

ترکیبی از هوموس پیت، تراشه های پوست درخت سرو، کمپوست و پیت بهترین ترکیب برای بنفشه آفریقایی می باشد ولی از خاک برگ آماده نیز می توان استفاده نمود. فقط بایستی توجه داشته باشید جهت رشد این گل از خاک استفاده نکنید زیرا بستر پرورش این گل باید پر از روزنه بوده و غیرخاکی باشد، چنانچه این روزنه ها کم باشد و یا غرقابی باشد، ریشه صدمه دیده و از بین می رود.

خاک گل بنفشه آفریقایی

 

  • کوددهی گل بنفشه آفریقایی

برای جلوگیری از صدمه دیدن ریشه ها بایستی یک برنامه ی کوددهی منظم و همیشگی برای این گل انجام داد. پس از هر مرتبه آبیاری بنفشه آفریقایی خاک را با کود دارای فسفر بالا (۱۴_ ۱۲_۳۶) تغذیه نمائید. هر ۲ تا ۳ ماه یکبار خاک این گل را شستشو دهید و توجه داشته باشید خاک از روزنه های ته گلدان خارج شود، با این روش مواد مغذی و املاح درون خاک جمع شده و کوددهی مناسب برای رشد ریشه ها انجام می شود. همچنین دقت نمائید میزان غلظت کود از درصد گفته شده افزایش نیابد.

 

 

تکثیر و پرورش گل بنفشه آفریقایی

  1. تقسیم بوته
  2. قلمه برگ
  3. کاشت بذر

 

 

  • تکثیر و پرورش گل بنفشه آفریقایی به روش تقسیم بوته

از پاجوش های کوچکی که پس از رشد کافی گل بفنشه آفریقایی در کنار بوته های آن بوجود آمده می توان برای افزایش این گیاه استفاده نمود. این روش بسیار راحت و ساده می باشد.

 

  • تکثیر و پرورش گل بنفشه آفریقایی به روش قلمه برگ

در آغاز این روش، بهترین برگ ها را به وسیله چاقو یا قیچی از انتهای دمبرگ چیده و سپس برگی را که بریدید از منطقه ی دمبرگ در آب نگهداری نمائید تا زمانی که ریشه دار شوند. برگ های بریده شده را در خاک نیز می توان ریشه دار کرد. قلمه ها را از قسمت وسطی ساقه جدا نمائید. مطلوب ترین دما جهت ریشه زایی قلمه ها ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد، قرار دادن تکه ای از نایلون بر روی گلدانی که قلمه ها در آن رشد می کنند سبب ایجاد رطوبت مورد نیاز ریشه ها و تسریع در ریشه زایی می شود. با حفظ این شرایط پس از ۱۵ روز قلمه ها ریشه می دهند. این روش از بهترین و آسان ترین روش های تکثیر این گل می باشد که زمان مناسب آن فصل تابستان است.

 

  • تکثیر و پرورش گل بنفشه آفریقایی به روش کاشت بذر

جهت کاشت بذر در شرایط غیر طبیعی، حرارت بایستی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد، در این روش بذر ها به ۱۲ ساعت نور نیاز دارند، به وسیله چراغ یا مهتابی این نور را تامین نمائید. با به کارگیری نور غیرطبیعی و تنظیم درجه حرارت مطلوب این گل می توان در هر زمان اقدام به کاشت بذر نمائید. بایستی توجه نمائید این بذر به مقداری آب در هر روز نیاز دارد و باید روی سطح خاک اسپری نمائید.

 

 

چه موقع باید گلدان گل بنفشه آفریقایی را تعویض نماییم؟

جهت تعویض گلدان برای این این گل از گلدان بیش از اندازه بزرگ استفاده نکنید زیرا گیاه گل نخواهد داد و توانی که بایستی برای گل دادن گل صورت گیرد صرف رشد ریشه ها می شود. بنابراین از گلدانی با قطر دهانه تقریبا یک سوم قطر بوته استفاده نمائید. ریشه ی این گل بسیار ضعیف می باشد به همین دلیل هر یکسال یک بار گلدان بنفشه آفریقایی را تعویض نمائید. پس از هر بار تعویض گلدان از خاک و ترکیب مناسب این گل استفاده کنید. توجه نمائید که گلدان این گل پلاستیکی باشد زیرا گلدان های سرامیکی و سفالی به دلیل جمع شدن بیش از حد املاح و شوک سرما به ریشه های کم توان و حساس بنفشه آفریقایی برای این گل مناسب نمی باشد.

 

تعویض گلدان گل بنفشه آفریقایی

تعویض گلدان گل بنفشه آفریقایی

 

بیماری ها و آفات گل بنفشه آفریقایی

اصلی ترین بیماری های موجود برای این گل ریشه ی قارچی و ویروسی داشته که اسیدیته بودن خاک، خیس شدن برگ ها، نداشتن زهکشی مناسب این بیماری را افزایش می دهد. همچنین رطوبت زیاد نیز سبب ازدیاد این ویروس می شود. قارچ فتیوم التیوم باعث پوسیدگی قسمت های فوقانی این گیاه می شود.

 

از دیگر آفت ها و بیماری های گل بنفشه آفریقایی و توصیه های ما

  • گل بنفشه آفریقایی سالم می باشد ولی گل نمی دهد احتمالا گلدان بسیار بزرگ است ولی تا دو سال نباید گلدان عوض شود.
  • پوسیده شدن گل بنفشه آفریقایی به دلیل آبیاری بیش از حد بوده، در هفته دو بار آبیاری کافی است.
  •  گل های بنفشه آفریقایی جدا جدا شده و ریز هستند. گلدان گل بنفشه را بزرگتر نمائید و یا گیاه را کوددهی کنید.
  •  اگر نقاط قهوه ای رنگ بر روی برگ ها هستند گیاه به غبار پاشی نیازی ندارد یا غبارپاشی در آفتاب و از بالا انجام شده است.
  •  زرد شدن اتفاقی این گیاه علتش گاز نفت، هوای کثیف و شاید گاز آشپزخانه می باشد، می توان محیط گیاه را تعویض و به محیطی با هوایی پر از اکسیژن انتقال دهید.
  • اگر برگ های این گل خشک یا پیچیده شده اند هوای محیط گرم و خشک است و نباید غبارپاشی انجام شود و یا اگر هوا سرد می باشد گیاه را به مکان گرم تری منتقل نمائید.
  • اگر گل بنفشه آفریقایی شفافیت خود را از دست داده است عاملش غبار پاشی است، این گیاه را غبار پاشی نکنید.
  • اگر نور تابیده شده بر روی این گل زیاد باشد برگ های گل رنگ پریده می شود در نتیجه بایستی گیاه در محلی با نور غیر مسقیم انتقال دهید.
  • اگر برگ های این گل سیاه شده دلیل آن استفاده از مواد براق کننده شیمیایی می باشد. بایستی برای تمیز کردن این گل از برس های نرم استفاده نمود.

 

 

آسیب دیدگی برگ گل بنفشه آفریقایی

آسیب دیدگی برگ گل بنفشه آفریقایی

 

سوختگی برگ گل بنفشه آفریقایی

سوختگی برگ گل بنفشه آفریقایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوسیدگی ریشه ی گل بنفشه آفریقایی

پوسیدگی ریشه ی گل بنفشه آفریقایی

زرد شدن برگ گل بنفشه آفریقایی

زرد شدن برگ گل بنفشه آفریقایی

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل

پست های مرتبط