انواع گل

درختچه ی آکوبا

درختچه ی آکوبا

درختچه ی آکوبا یا شمشاد ژاپنی یکی از پرکاربردترین گیاهان برای نگهداری در منازل و مکان های عمومیست. با تیم گل همراه باشید تا هر آنچه که لازم است درباره ی این گیاه زیبا یاد بگیریم.

 

معرفی درختچه ی آکوبا

نام لاتین: Aucuba japonica

نام فارسی: شمشاد ژاپنی

نام علمی: Aucuba japonica

راسته: ابریشم‌ آویزسانان

تیره: ابریشم ‌آویزان

بومی: بومی خاک های جنگلی غنی از دره های مرطوب، مناطق خشک، کنار نهرها و نزدیک صخره های مرطوب و سایه دار در چین، کره و ژاپن

درختچه ی آکوبا گیاهیست که در تمام طول سال سبز بوده و همین خصوصیات او باعث شده تا از آن در فضاهای سبز مکان های عمومی شهر استفاده شود، اما از این درختچه ی زیبا به صورت بوته ای در گلدان در آپارتمان ها نیز میتوان نگهداری نمود. این درختچه که در محیط های مرطوب رشد بسیار خوبی دارد و بیشتر در کنار رود ها و جنگل های مناطق شرجی دیده می شود به راحتی در سایه نیز به رشد خود ادامه می دهد. همچنین این گیاه در مقابل سرما بسیار مقاوم بوده و در محیط های سرد و خشک نیز زنده خواهد ماند. اما بایستی به خاطر داشته باشید که محیط های بسیار گرم مانند مناطق جنوبی کشور برای نگهداری و پرورش این گیاه مناسب نبوده و سبب از بین رفتن این گیاه می شود. درختچه ی آکوبا از آن دسته از گیاهانیست که دارای دو نوع نر و ماده به طور جداگانه بوده و برای تکثیر وجود هر دو نوع آن الزامیست. این درختچه دارای گل های زیبای ارغوانی رنگ و همچنین میوه های کوچکی به شکل تمشک می باشد که در نیمه ی دوم سال رشد می کنند.

 

 

 

درختچه ی آکوبا گلدانی

آکوبا گلدانی

درختچه ی آکوبا در مکان های عمومی

آکوبا در مکان های عمومی

 

میوه ی درختچه آکوبا

میوه ی آکوبا

 

 

توجه : این گیاه به طور کامل سمی بوده و بلعیدن آن مسمومیت به همراه دارد.

 

 

 

انواع مختلف درختچه ی آکوبا و یا همان شمشاد ژاپنی

  • Crassifolia
    آکوبا Crassifolia

    آکوبا Crassifolia

 

  • Crotonifolia

 

آکوبا Crotonifolia

آکوبا Crotonifolia

 

  • Nana

 

آکوبا Nana

آکوبا Nana

 

  • Longifolia
آکوبا Longifolia

آکوبا Longifolia

 

 

 

شرایط نگهداری و پرورش درختچه ی آکوبا

  • شرایط آبیاری درختچه ی آکوبا

یکی از گیاهانی که نیاز آبی بسیار پایینی دارد درختچه ی آکوبا است. حتی ممکن است که آبیاری زیاد باعث خرابی گیاه شود. بنابراین دقت داشته باشید که به میزان مناسب آبیاری را انجام دهید. جنس برگ های این گیاه چرم مانند و براق بوده و همین امر موجب شده تا قطرات آب بر روی آن ها مانده و با تاخیر تبخیر شوند، به همین خاطر رطوبت کافی را همیشه داراست.

 

  • نور مناسب درختچه ی آکوبا

همانطور که قبلا نیز بدان اشاره نمودیم درختچه ی آکوبا علاقه چندانی به نور نداشته و در سایه نیز رشد می کند. از طرفی دیگر تابش مستقیم و زیاد نور به برگ های زیبای آن سبب سوختن آن ها شده و گیاه را از بین خواهد برد. از آنجایی که این درختچه ارتفاع زیادی ندارد می توانید از آن در زیر سایه ی دیگر گیاهان نگهداری نمایید.

 

  • دمای مناسب درختچه ی آکوبا

تحمل آکوبا در برابر سرما بسیار زیاد است و قادر است در دمای ۱۶- درجه سانتیگراد نیز زنده بماند. اما در دماهای پایین تر از این مقدار دچار یخ زدگی شده و بایستی اطراف آن را با محفظه ی پلاستیکی بست تا از یخ زدگی نجات یابد.

 

  • خاک مناسب درختچه ی آکوبا

اگر خاکی که برای این گیاه در نظر می گیرید غنی باشد شاهد رشد بسیار خوب آن خواهید بود. بهترین ترکیب خاک برای گلدان درختچه ی آکوبا مخلوطی از خاک های رس، برگ، پیت ماس و ماسه ی شکسته می باشد. افزودن مقداری کود شیمیایی مناسب به خاک آن رشد آن را بهبود می بخشد.

 

 

 

چه موقعی باید گلدان آکوبا را تعویض نماییم ؟

بهترین زمان برای تعویض گلدان درختچه ی آکوبا اسفند ماه و ۳ ماه اول سال است. برای آنکه زمان مناسب برای تعویض گلدان گیاه را نتوجه شوید به ته گلدان آن نگاه کنید، اگر ریشه های آن از زیر گلدان به بیرون آمده بودند گلدان را تعویض نمایید.

 

 

 

هرس کردن آکوبا

ماه های اولیه ی فصل بهار موقع مناسبی برای هرس برگ ها و شاخه های گیاه است. همچنین می توانید همزمان با تعویض گلدان، هرس را نیز انجام دهید. هرس کردن موجب تحریک برگ ها و ساقه ها شده و به رشد بهتر گیاه کمک می کند.

 

 

هرس کردن آکوبا

 

 

نحوه پرورش و تکثیر درختچه ی آکوبا

  1. پرورش و تکثیر درختچه ی آکوبا از طریق بذر
  2. پرورش و تکثیر درختچه ی آکوبا از طریق قلمه زدن

 

 

  • پرورش و تکثیر آکوبا از طریق بذر

برای پرورش این گیاه ابتدا بذر آن را تهیه نموده و آن ها را به مدت ۲۴ ساعت داخل ظرف پر از آب قرار دهید. پس از آن بستری سبک و دارای رطوبت آماده نموده و بذر ها را درون آن قرار دهید. بستر بذر ها را در محیطی با نور ملایم و غیر مستقیم قرار دهید و صبر کنید تا بذر ها جوانه بزنند. سپس آن ها را به گلدان های جدید منتقل نمایید.

 

 

  • پرورش و تکثیر آکوبا از طریق قلمه زدن

قلمه زدن بهترین و آسان ترین روش برای پرورش آکوباست. برای این کار از قسمت های انتهایی ساقه های جوان گیاه قلمه هایی به طول ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتر بریده و جدا نمایید. حال قلمه ها را درون خاک بسیار سبک و غنی قرار دهید. پس از گذشت زمان شاهد ریشه زایی قلمه ها بوده و می توان پس از آن قلمه ها را به گلدان جدید منتقل نمود.

 

 

 

آفات و بیماری های درختچه ی آکوبا

  • اسکلروتیوم نام گونه ای از قارچ هاست که به درختچه ی آکوبا حمله کرده و سبب سیاه شدن و پوسیدگی طوقه ی آن می شود. معمولا این قارچ به خاک گلدان این گیاه حمله کرده و تمام آن را درگیر می کند. برای بهبود وضعیت گیاه بایستی ابتدا برگ ها و ساقه های آلوده را هرس نمایید و خاک گلدان را به طور کامل تمیز کنید. اگر عفونت به طوقه سرایت کرده باشد بایستی طوقه را از ته کنده و خاک آن ناحیه را کمی بسوزانید تا عفونت به دیگر قسمت های خاک سرایت نکند.
  • فیتوفترا نام قارچ دیگریست که به آکوبا حمله ور شده و ریشه های گیاه را می پوساند. علت بوجود آمدن این عفونت قارچی آبیاری بیش از اندازه ی گیاه می باشد. پس از آنکه شاهد سیاه شدن برگ ها و ساقه ها و همچنین پژمردگی آن ها شدید سریعا به درمان گیاه اقدام نمایید. متاسفانه برای این نوع بیماری درمانی وجود ندارد و هنگامی که خاک گلدان گیاه آلوده می شود بایستی گیاه را از محیط خانه دور کرده و مانع سرایت آن به دیگر گیاهان شوید.
  • همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، درختچه ی آکوبا به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. تابش مستقیم آفتاب به این گیاه سبب سیاه شدن برگ های براق و زیبای آن شده و در نهایت آن را ازبین خواهد برد. کوددهی بیش از اندازه و آبیاری نامناسب نیز از دیگر عوامل دخیل در سیاه شدن برگ ها و ساقه های این گیاه می باشند.
  • نماتد نوحی حشره است که در زیر خاک و بر روی ریشه های گیاه تخم گذاری کرده و تکثیر می شود. این گیاه مانند انگل عمل نموده و تمام مواد مغذی را از ریشه گیاه سلب می کند. برای از بین بردن این حشره بایستی آکوبا را از گلدان خارج نموده و ریشه های آن را درون محلول نماگارد قرار دهید. سپس خاک گلدان آن را به طور کامل تعویض نموده و یا از سم های بسیار قوی استفاده نمایید. اگر از این درختچه درون باغچه منزل خود نگهداری می کنید، بهتر است که در اطراف آن گیاهان دیگری مانند جعفری بکارید تا این حشره به جعفری ها حمله ور شود و به درختچه ی آکوبا آسیبی وارد ننماید.

 

 

بیماری های درختچه ی آکوبا

بیماری های درختچه ی آکوبا

 

بیماری های درختچه ی آکوبا

 

 

 

 

جمع آوری شده توسط تیم گل